Piloot probeerde nog naar het zuiden uit te wijken, maar ijzel nekt vliegtuig

Ron Amesz
petten/den helder

IJzel heeft waarschijnlijk de crash van een sportvliegtuig in de Noordzee op zeven kilometer uit de kust bij Petten veroorzaakt. De bejaarde Duitse piloot kwam maandag om het leven.

Dat zegt luchtvaartdeskundige Martin Duijvestijn, die veel ervaring heeft met de kleine vliegerij. Voormalig KLM-captain en veiligheidsexpert Benno Baksteen bevestigt die mogelijkheid.

"IJsvorming is levensgevaarlijk in de lucht. Grote verkeersvliegtuigen worden voor vertrek op luchthavens zo nodig altijd ijsvrij gemaakt en hebben ook eigen systemen om dat te doen. In sport- en zakenvliegtuigjes is dat lang niet altijd het geval", aldus Baksteen.

Radar

Het vierpersoons toestel van het type Cirrus SR20, de Audi onder de sportvliegtuigen, kwam op weg van Engeland naar Münster-Osnabrück vlak voor de Noord-Hollandse kust in problemen en verdween van de radar. Volgens de Kustwacht heeft de piloot geen noodsignaal uitgezonden.

"We zijn met vijf vaartuigen en duikers aan het zoeken naar het wrak, maar hebben alleen nog brokstukken in zee aantroffen. De cockpit met vermoedelijk de vlieger erin is nog niet gevonden. Hoop op overleving is er niet meer", zei de woordvoerster.

"Niet alleen op de weg kan ijzel grote risico's met zich meebrengen, zoals mensen in het noorden nu ervaren. Ook in de lucht raakt de de balans van het vliegtuig daardoor ernstig verstoord. Van zo'n ijsfront moet je als piloot ver wegblijven of, als dat plotseling opduikt, zo snel mogelijk omdraaien en wegwezen", stelt Duijvestijn. Uit radarbeelden blijkt volgens hem dat de piloot nog heeft geprobeerd naar het zuiden uit te wijken. "Maar kennelijk te laat. Ook slecht zicht door ijsvorming op de ruiten kan hebben meegespeeld, evenals de vrij ruwe zee, waardoor het neerstortende vliegtuig op de golven te pletter sloeg."

Draagvermogen

Volgens Baksteen wordt het vleugelprofiel door ijsvorming verstoord en bovendien wordt het gewicht sterk vergroot, zodat het draagvermogen wegvalt. "Dat kan binnen enkele minuten gebeuren."

Het wrange is dat deze Cirrus een parachute aan de romp heeft, die de piloot in noodgevallen met een raketje kan activeren om bij controleverlies alsnog veilig te landen. Dat is hier naar verluidt niet gebeurd.

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.