Wifi centrum met horten en stoten

Rob Swart
Purmerend

De gratis internetverbinding in de binnenstad werkt nog niet zoals zou moeten.

VVD-gemeenteraadslid Bart van Elden had het idee dat het helemaal niet werkte. Op de Koemarkt probeerde hij verbinding te krijgen en ook deed hij dat in de Dubbele Buurt en op de Kaasmarkt. ,,Er gebeurde helemaal niets. Ik kreeg het netwerk niets eens te zien.’’

Toch is het netwerk er wel. Van Elden zat alleen in de hoek van het stadje waar de ontvangst het slechtst is. Op en rond de Koemarkt is het netwerk vaak niet te zien. Of de telefoon herkent het wel maar maakt geen verbinding.

Bij een kleine proef pikt de telefoon het signaal van Free WIFI Purmerend op in de Weeshuissteeg. Maar een beetje Facebooken zit er nog niet in. Het cirkeltje dat aangeeft dat de verbinding tot stand wordt gebracht blijft alsmaar draaien. Pas achter de kerk verschijnt de V die zegt dat er verbinding is. Fietsend door het centrum valt soms de verbinding weg en wordt die ook weer hersteld. Soms snel, soms na een beetje geduld oefenen.

Maar op de Koemarkt is de internetverbinding definitief weg. Tot vlakbij de Plantsoengracht, daar duikt het signaal ineens weer op.

Van Elden vindt het niet goed genoeg. ,,Het moet overal werken, zeker ook bij de horecazaken.’’

Aan de andere kant van het centrum is de verbinding verrassend goed. In de Nieuwstraat valt het signaal niet weg. Een testje wijst uit dat je zelfs de Melkwegbrug kunt oversteken en dan nog steeds internet hebt.

In de buurt van het Eggert winkelcentrum is de verbinding met Free WIFI Purmerend niet goed. Maar daar neemt de eigen voorziening van het winkelcentrum het probleemloos over.

Het wifi-netwerk in het centrum bestaat uit 24 apparaten. Het is bekostigd door de gemeente, binnenstadondernemers en de provincie. Het is een service aan winkelend publiek met het doel de stad aantrekkelijker te maken. Daarnaast biedt het op termijn winkels de mogelijkheid acties en aanbiedingen onder de aandacht te brengen.

Een extra functie van het netwerk is dat het registreert hoeveel mensen er aangesloten zijn en daarmee is een goede schatting te maken van het aantal mensen dat in het centrum verblijft. Het is zelfs te zien waar zij zijn. Dat kan handig zijn bij evenementen of om winkelbezoek op bepaalde tijden te meten.

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.