Brugklas stort zich op stadsstrand Hoorn

Twan Berkhoff geeft uitleg over het plan van de groep Cuypers, aan John-Paul Zigenhorn van de gemeente.© Foto Holand Media Combinatie

Jaap Stiemer
Hoorn

Acht ontwerpen voor een paviljoen op het stadsstrand van Hoorn passeerden maandag de revue op het OSG in Hoorn. Leerlingen van het Technasium hadden er tien weken lang aan gewerkt, met als opdrachtgever de gemeente Hoorn. Aan alles werd gedacht, meestal.

De Atlasschool aan de Bontekoestraat mag zich sinds dit schooljaar officieel Technasium noemen. Daarmee is de school onderdeel van een landelijk netwerk dat als doel heeft de technische bètawetenschappen op havo en vwo te stimuleren. In 2016 werd een proefjaar gedraaid, maar dit jaar ging de eerste brugklas ’voor het echie’.

Eerder waren er al opdrachten die varieerden van het doen van onderzoek naar de invloed van zout op planten en een nieuw duikscherm voor het afzwemmen in De Waterhoorn. De opdracht van de gemeente Hoorn om een ontwerp te maken voor een paviljoen op het stadsstrand was de laatste van vier. De eindpresentatie was maandag, in bijzijn van John-Paul Zigenhorn, beleidsmedewerker ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente.

Acht groepen van vier leerlingen hadden allemaal de naam van een bekende architect meegekregen, van Koolhaas tot Dudok. Met het programma Sketchup hadden ze hun ideeën vormgegeven. Maar voordat ze daarmee aan de slag konden, lieten ze zich eerst uitgebreid informeren door de opdrachtgever, en was er een excursie naar Scheveningen. Daar legde Filip Mens uit hoe hij zijn ontwerp voor een demontabel strandpaviljoen had aangepakt.

De leerlingen nodigden ook het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier uit, want bouwen op of aan een dijk, dat mag niet zomaar. Ook deze eisen werden in de ontwerpen verwerkt.

Het resultaat was zeer gevarieerd en vaak verrassend, vond ook John-Paul Zigenhorn van de gemeente. ,,Ik dacht regelmatig: hoe kom je er op. Er was bijvoorbeeld een groep die had gekeken naar het ontwerp voor De Toren die langs de Provincialeweg komt. Onderdelen daarvan kwamen terug in hun ontwerp voor het paviljoen.’’

Andere leerlingen hadden hun ontwerp in de omgeving laten passen door het aan te laten sluiten bij de kleuren van Schouwburg het Park. De demonteerbaarheid werd op diverse manieren opgelost, onder meer door het geheel via hydraulische poten op pontons te laten zakken en het via het water af te kunnen voeren.

Zonnepanelen

Aan het eind van elke presentatie kreeg de opdrachtgever de gelegenheid om vragen te stellen. Daarop kwam meestal een bevredigend antwoord, maar soms ook niet. Een van de groepen had op het gebied van duurzaamheid bijvoorbeeld geen elementen toegevoegd. Terwijl bij anderen het gehele dak uit zonnepanelen bestond.

,,We werken altijd met opdrachtgevers uit de buurt’’, legt technasiumdocent Maarten Konijn uit. ,,Dat moet goedgekeurd worden door de Stichting Technasium. De opdrachtgever bepaalt aan het eind bij elk resultaat wat er goed en slecht gegaan is. En de docenten geven op basis daarvan de cijfers.’’

Het Technasium sluit naadloos aan op het hbo en wetenschappelijk onderwijs op dit gebied, waar volgens Konijn het werken in groepen standaard is. Gerard van Soelen, docent science en stagiair bij het Technasium in Hoorn kan dat bevestigen: ,,Ik heb Industrieel Ontwerp gedaan aan de TU in Delft en het Technasium bereidt je daar heel goed op voor. De leerlingen leren technische kennis toepassen, waardoor het veel relevanter wordt.’’

De kans bestaat dat het beste ontwerp wordt opgenomen in een 3D presentatie van het ontwerp van het stadsstrand.

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen