Bomenkap busbaan schokt buren in Landsmeer

Landsmeer

Bewoners van de Kanaalweg in Landsmeer vrezen achteruitgang van hun woongenot door de komst van een spitsbusbaan op de Jaagweg van Ilpendam naar Purmerend. ,,Er worden 180 bomen gekapt en er komt een stalen damwand in de plaats van het grastalud. Weg is ons mooie groene uitzicht.’’

,,We hadden ons niet gerealiseerd dat de spitsbusbaan aan de overkant van het Noordhollands kanaal in Purmerend en Waterland voor ons ingrijpende gevolgen heeft’’, zegt Fred Roozemond uit Purmerland. ,,De weg wordt breder door een extra strook in het kanaal. Het kanaal wordt 1.50 meter smaller.’’

,,De busbaan komt zeker 4 meter dichter naar het kanaal toe waardoor de Kanaalweg en daarmee de huizen dichter in de geluidszone van de Jaagweg komen te liggen. De Kanaalweg is nu al aangemerkt als geluidszoneweg. Verdere verhoging van de geluidsbelasting is in strijd met het bestemmingsplan Buitengebied Landsmeer en kan extra isolatie van de gevels vergen of tot schadeclaims leiden.’’

Roozemond hoorde pas van de plannen nadat hij een uitnodiging van de provincie kreeg voor een informatiebijeenkomst. Inmiddels heeft Roozemond met medebewoners Serge van Donkelaar en Erik Jan Intema het Bewonerscollectief Kanaalweg Landsmeer opgericht. ,,Wij hebben 60 handtekeningen van medebezwaarmakers.’’

,,Sinds 9 februari zijn we in gesprek met de provincie. Wij zijn niet tegen de busbaan, maar we proberen de overlast te beperken. We hebben voor elkaar gekregen dat de provincie voor groencompensatie zorgt, waarbij terugkeer van bomen een optie is.’’ Dat laatste bevestigt een woordvoerster van de provincie.

De suggestie van het collectief om geluidarm asfalt op de rijbaan te gebruiken wordt door de provincie onderzocht. Ook het verzoek om een fietsrail aan te brengen in de nog te bouwen voetgangerstunnel in Ilpendam, wordt meegenomen, zegt de woordvoerster. Roozemond: ,,Hoe meer fietsers vanuit Landsmeer door de tunnel kunnen, hoe minder vaak het verkeer op de weg hoeft te stoppen voor het verkeerslicht en hoe beter de doorstroming van het verkeer.’’

,,De provincie heeft ons keurig geïnformeerd’’, zegt Roozemond. ,,Het steekt ons dat Landsmeer niet voor ons is opgekomen. Zij heeft blijkbaar niet gezien dat er gevolgen waren voor ons. Wij voelen ons door de gemeente in de steek gelaten.’’

Meer nieuws uit Waterland

Keuze van de redactie

Lees hier de digitale editie



Volg ons