’Afsluiting Dirck Chinaplein kost ons gewoon omzet’

Paul Gutter
Enkhuizen

Anne Veenma en Jan van Oostende van Rederij V&O hebben burgemeester en wethouders van Enkhuizen een brief gestuurd over het Dirck Chinaplein. Daarin verzoeken zij het college vriendelijk doch dringend ’om in de maanden juni, juli, augustus geen vergunningen meer te verstrekken voor evenementen waarbij het Dirck Chinaplein afgesloten moet worden.’

Rederij V&O onderhoudt de veerdienst Enkhuizen-Stavoren met de Bep Glasius, die dagelijks vertrekt vanaf het Dirck Chinaplein. Veel passagiers parkeren hier of op het nabijgelegen NS-terrein ook hun auto. Maar woensdag werd het plein volledig afgesloten, vanwege de opbouw van het Havenfestival (vrijdag) en het Identity Summerfestival (zaterdag) op deze plek.

’Zoals veel toeristische ondernemers in Enkhuizen zijn ook wij afhankelijk van de toch al spaarzame parkeerplaatsen rond het station’, schrijven Veenma en Van Oostende. ’Bij een afsluiting van het Dirck Chinaplein komt alle parkeerdruk op het terrein achter het station te liggen, waar dan ’s ochtends al geen plek meer is. Dit kost ons, en andere ondernemers in de stad, gewoon omzet.’

’Funest’

Volgens de beide reders is een afsluiting van het parkeerterrein voor meerdere dagen in het toch al korte hoogseizoen ’funest voor hun bedrijfsvoering’. Passagiers missen de boot of maken op voorhand rechtsomkeert als ze hun auto niet kwijt kunnen.

’Met de soms (gedeeltelijke) afsluitingen in het voor- en naseizoen, bijvoorbeeld voor de kermis, hebben wij bedrijfsmatig geen problemen. Dan is er toch al beduidend minder parkeerdruk achter het station.’

Gemeentewoordvoerster Jade Koster laat weten dat het college van b en w de brief van V&O heeft ontvangen en daar op een later moment op zal reageren.

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen