Uitzendbureau over overlast Polen in Neck en Wormer

Bewoners in Neck en Wormer zeggen daarin dat ze veel buurtoverlast hebben van seizoensarbeiders uit Oost-Europa. Bron Google.Maps

Bewoners in Neck en Wormer zeggen daarin dat ze veel buurtoverlast hebben van seizoensarbeiders uit Oost-Europa. Bron Google.Maps

Redacteur Zaanstreek
wormerland

,,Dit is géén garage en er staat hier géén stapelbed’’, zegt juriste Izabela de Groot-Sikora uit Gorinchem. Zij vertegenwoordigt het Hoornse uitzendbureau G & A Personeelsdienstverlening. Dat meent door ’tendentieuze artikelen’ in Dagblad Zaanstreek in diskrediet te zijn gebracht.

Bewoners in Neck en Wormer zeggen daarin dat ze veel buurtoverlast hebben van seizoensarbeiders uit Oost-Europa. Marlena Klusewicz en Grazyna Grzeszczuk van G & A vinden dat de waarheid geweld wordt aangedaan.

Ze vertellen dit in de woning aan de Grootweg 10 in Neck. Daarin hebben ze tijdelijk Poolse uitzendkrachten ondergebracht die werken bij een productiebedrijf in Zaandam. G & A huurt het pand, via een makelaar, van eigenaar John Poel uit Purmerend.

Poel woonde er zelf, van 1977-2005. ,,Oorspronkelijk was er wel een garage bij, maar dat is zestien jaar geleden al veranderd. Toen heb ik er, mét vergunning van de gemeente Wormerland, een atelier van gemaakt voor mijn vrouw.’’ Hij wijst de weg en toont de ruimte: keukenblok, tv, koelkast en twee bedden. ,,Geen stapelbed dus.’’

G & A zegt dat nooit meer dan zes personen in het pand verblijven (’eerder minder’), geheel volgens het huurcontract met Poel. Buurman Mark Dolleman in Neck klaagt onder meer over lawaai, vervuiling en soms meer dan zes bewoners. Klusewicz zegt dat de mensen op het hart wordt gedrukt dat ze zich sociaal dienen te gedragen. Maar leefgeluid is normaal ’en het zijn volwassen mensen’. ,,Dat is zo’’, aldus Poel. ,,Maar als de buren ’s ochtends om vijf uur in de tuin staan te roken en praten, dan kan ik me voorstellen dat je daar wakker van wordt. Dat moet natuurlijk niet gebeuren.’’

Poel en G & A deden volgens eigen zeggen eerder pogingen zonder succes, ze hopen te zijner tijd alsnog met Dolleman te kunnen overleggen en eventueel afspraken te maken. ,,Maar het is vervelend als ik klachten hoor en bij Mark ga kijken, dat er dan niets aan de hand is. Dat heb ik wel tien keer vastgesteld. Om het huis gereden, binnen geweest. Niets. Maak dan een film, of neem het op. Wat niet door de beugel kan, wil ik niet hebben. Denk je dat ik dit leuk vind?’’

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.