Uitchecken

Zwart-Wit

’Makkelijker kunnen we het niet maken, duurder wel’, denk je als vaste gebruiker van het openbaar wel eens aan het eind van een reis.

Iedere reiziger in het openbaar kent de situaties, waarbij je bent vergeten om uit te checken. Eenmaal thuis schiet het door je kop dat je het vervoerskaart niet langs het paaltje hebt gehaald.

’Ach, laat maar zitten; volgende week beter opletten’, denk je de eerste keer. ’Verdorie, ik wil m’n teveel betaalde geld terug, maar hoe krijg ik dat geregeld?’’, denk je een tweede keer. Inderdaad, het terugvorderen van je geld is niet gemakkelijk, want de procedures voor restitutie zijn knap ingewikkeld.

Wat zouden we met z’n allen laten liggen?, denkt u. Een heleboel geld, veronderstellen ANWB en ROVER, de organisatie voor reizigers in het openbaar vervoer. Het is een goede zaak dat die miljoenen opgespoord gaan worden. Het is nog beter dat de vervoersorganisaties zeggen dat het kwijtgeraakte geld van slordige reizigers teruggestopt moet worden in het openbaar vervoer.

Het allermooist zou zijn als de onoplettende reiziger gemakkelijk zijn teveel betaalde geld terug zou krijgen. Of als de chiptechnologie zo wordt verbeterd, dat uitchecken niet kan worden vergeten. ’Eenvoudiger kunnen we het wel maken, goedkoper ook’, zou een mooie slogan zijn voor de vervoerders.

Het zal voorlopig nog wel een droom blijven.

Kees van der Malen

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.