Sneller met de bus in Waterland, maar soms langer wachten

Redacteur Waterland
Purmerend

Voor zo’n 10.000 van de totaal circa 40.000 busreizigers in de regio Waterland betekent de nieuwe dienstregeling van EBS een verbetering. Zij kunnen vaker opstappen of reizen sneller en met luxere bussen. Voor de meeste reizigers verandert er nauwelijks iets en ongeveer 2000 mensen zijn slechter af: zij moeten langer wachten, vaker overstappen of verder lopen naar een bushalte.

Dat zegt EBS in een toelichting bij een nieuw concept vervoersplan dat het bedrijf vorige week ter goedkeuring aan de gemeenten heeft gestuurd. Een nieuwe dienstregeling is nodig omdat EBS grote verliezen maakt. Met het nieuwe plan moeten de kosten worden verlaagd bij een gelijkblijvende opbrengst.Kostenverlaging wil EBS onder meer realiseren door lijnen te combineren. Voor reizigers in de wijk Blokgouw in Edam-Volendam richting Purmerend of Amsterdam-Noord betekent dat bijvoorbeeld dat ze voortaan moeten overstappen. Datzelfde geldt voor mensen die vanuit delen van Purmerend, Monnickendam en Marken naar Amsterdam-Noord willen. De bus tussen Monnickendam en Purmerend gaat minder vaak, maar de reis wordt wel tien minuten korter.Voor de bus van Marken naar Amsterdam CS verdwijnt het gehate 'rondje Monnickendam' in de spits. In 2012 kwamen Markers massaal in verzet tegen het feit dat hun bus naar Amsterdam een tijdrovend rondje door Monnickendam ging rijden. Hun reistijd wordt nu weer met vier tot negen minuten teruggebracht, aldus EBS.Als het aan EBS ligt, gaat de nieuwe dienstregeling op 28 juni 2014 in en geldt zij tot eind 2015.

Download hieronder het Concept vervoersplan Waterland (PDF)

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.