’Gouden Kalf voor een publieksfilm’

Eric Kok
Utrecht

Het Gouden Kalf, de belangrijkste Nederlandse filmprijs, roept steeds meer weerstand op. Een meer dan levensgroot exemplaar werd gisteren op de Neude in Utrecht geplaatst, om het Nederlands Filmfestival aan te kondigen dat woensdag begint.

Maar menig producent dreigt het festival de rug toe te keren als de publieksfilm, en daarmee het grote publiek, niet meer erkenning krijgt. „Met grote regelmaat gaat het Gouden Kalf voor Beste Film naar een rolprent waar hooguit tweeduizend mensen naar zijn wezen kijken, of krijgt een acteur van wie nog niemand gehoord heeft, een kalf”, klaagt Klaas de Jong, producent van onder meer ’Michiel de Ruyter’.

Publieksprijs

Inmiddels is er ’onder grote druk’ een publieksprijs ingesteld, zegt De Jong. „Ik heb voorgesteld om de televisiekijker mede te laten bepalen wie die prijs wint. Maar dat is afgeblazen, net als het idee om de uitreiking een prominentere plek toe te kennen op het Gala van de Nederlandse Film op vrijdagavond 2 oktober.”

De Jong heeft zelf voorgesteld om de uitreiking van de publieksprijs een stuk interessanter te maken voor de gewone kijker, meer in lijn met soortgelijke uitverkiezingen tijdens ’The voice of Holland’ of het ’Eurovisie songfestival’. Uiteindelijk zou dan tegen het einde van het gala de uitslag van de publiekskeuze geopenbaard moeten worden. Een lange reeks producenten, zoals Johan Nijenhuis, Steven de Jong, Klaas de Jager, Daniëlle Raaphorst en Willem Prijssers, onderschrijft met nadruk De Jongs voorstellen.

Willemien van Aalst, directeur van het festival, reageert ook positief. ,,Het idee is goed en ook uitgebreid onderzocht, maar voor dit jaar niet haalbaar. Ik heb wel geregeld, net als voorgaande jaren, dat het Gouden Kalf voor de Publieksprijs tijdens de uitzending uitgereikt wordt. Alleen niet als allerlaatste. Onze invloed op de line up is beperkt. Die wordt grotendeels gedicteerd door de wetten van de televisie.’’

De line up werkt toe naar de uitreiking van het Gouden Kalf voor de Beste Film, zoals dat bij de Oscars ook gebeurt.

Spagaat

Volgens De Jong wil het festival eenvoudigweg geen kleur bekennen. „Ze zitten in een spagaat. Aan de ene kant willen ze graag dat iedereen meedoet, maar het resultaat is elk jaar hetzelfde. De publieksfilm – zoals ’Gooische vrouwen’ - blijft relatief buiten beeld, wat toch wijst op een lage verantwoordelijkheid. Denk aan het draagvlak onder de bevolking, aan de financiering: het is toch overheidsgeld.”

Het festival wijst er in een reactie op dat het zich zijns inziens wel degelijk heeft ingespannen voor de publieksfilm: „zo bekronen we sinds 2001 publieksfilms door het jaar heen met de Gouden, Platina en Diamanten Film respectievelijk voor het behalen van 100.000, 400.000 en 1 miljoen bezoekers.”

Een suggestie als zou het festival een ’hoog grachtengordelgehalte’ hebben, wordt met klem tegengesproken. „Het Nederland Film Festival is er juist voor een breed publiek en dit is dan ook in de programmering terug te zien. Wij presenteren de Nederlandse film in de volle breedte.”

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.