Misleidende verkooppraktijken aangepakt

© HSPublicity

Misleidende verkooppraktijken kunnen consumenten flink wat problemen bezorgen. De Consumentenautoriteit kan gelukkig binnenkort sneller ingrijpen om misleidende verkooppraktijken, van bijvoorbeeld telemarketeers, te voorkomen of tegen te houden.

Dit staat in een wetswijziging die minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie onlangs voor advies naar de Raad van State stuurde.

De wetswijziging zorgt niet voor nieuwe regels voor ondernemers. Het geeft alleen extra bevoegdheden om bestaande regels te handhaven. Al bij een eerste vermoeden van een overtreding kan de Consumentenautoriteit ingrijpen om te voorkomen dat bedrijven doorgaan met hun praktijken. Hierdoor kan de organisatie sneller een dwangsom opleggen.

De Consumentenautoriteit kan straks ook hogere boetes opleggen. De maximale boete stijgt van 76.000 naar 450.000 euro. Verder kan de Consumentenautoriteit consumenten waarschuwen door de naam van een bedrijf openbaar maken als dat de wet overtreedt.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.