Honda PCX: stadsplezier

Redacteur West-Friesland
alkmaar

Met je dikke motor door het steeds drukkere verkeer is soms behoorlijk behelpen. Zeker in de bomvolle Randstad. Een ideaal vervoersmiddel is daar een lichte scooter.

Die dingen zijn vooral in de Zuid-Europese steden razend populair. Na tien minuutjes in het zadel van de Honda PCX150 snap ik steeds minder goed waarom dit in Nederland maar niet tussen de oren wil komen.

Deze lichte sportief ogende motorscooter eist het A2-rijbewijs. Dat is eigenlijk het enige minpuntje want hierdoor is hij onbereikbaar voor de startende 18-jarige motorrijder. Maar voor deze beginner heeft Honda een iets kleinere variant, de PCX125.Beide scooters zijn vrijwel identiek en hebben ook dezelfde afmetingen en zijn op 1 kilootje na even zwaar. Alleen is de lichtere versie net iets minder krachtig en honderd euro goedkoper. Maar het verschil is niet zo groot dat je bang hoeft te zijn dat de PCX150 met geweld onder je uit breekt. Integendeel. De lichte stadsscooter is net zo simpel om te rijden als de 125-versie. Het is echt opstappen, gas geven en wegrijden. Het ding is enorm wendbaar en onder de ruime zitting vind je ook nog een aardige bergruimte.Daarnaast is de sportief ogende PCX-tweeling ook nog eens erg zuinig. Dat komt ook omdat het een automatische stopstand heeft. Als het motortje warm is, slaat deze automatisch af als je even stil staat voor bijvoorbeeld een verkeerslicht. Geef je gas dan start de tweewieler automatisch en trekt ook meteen op. Het werkt perfect, zo blijkt tijdens een test. Je hebt nauwelijks in de gaten dat het motorblok 'slaapt'.Door dit systeem moet je op een litertje kostbare brandstof zo'n 46 kilometer ver komen. Daarnaast is de Honda ook nog eens erg stil, waardoor het soms sowieso gissen is of het motortje nog wel loopt.Verwacht geen hoge topsnelheid, maar dat hoeft ook helemaal niet op dit soort stadscooters. Je kunt er overigens wel de snelweg mee op want de top ligt net op de honderd bij de 150-versie. De 125 zit daar zo'n 10 kilometer onder. Al moet je wel wat geduld hebben om deze maximale snelheden te halen.Honda PCX150(125), 153 cc (125 cc), 13,5 pk (8500 tpm), 11,6 Nm (8000 tpm), topsnelheid 100 km/u (90), tankinhoud 5,9 liter, verbruik volgens fabriek 1:46 (1:47), prijs 2799 euro (2699). www.honda.nl

Michiel Snik

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen