Geen gezeik, Beverwijk!
Beverwijk, Baas in de IJmond. Heerlijk, Helder Heemskerk. IJmuiden, Rauw aan Zee. Uitgeest, daar moet je zijn geweest. Surhuisterveen, daar kun je niet omheen.
We moeten er weer aan geloven. Net nu het een beetje uit de mode begint te raken, heeft Beverwijk de citymarketing ontdekt. De stad (jaja, en het bijbehorende dorpje) is bezig om zijn eigen dna te verkennen.
Dna, dat is het kralensnoer van genen dat je identiteit bepaalt. Dna is puur biologisch, maar wordt steeds vaker ook misbruikt om de ’identiteit’ van dorpen en steden aan te geven. ’Heerlykhyd Castricum’, heeft een dna-verkenning van een Amsterdams marketingbureau ooit als kreet voor die gemeente opgeleverd. Dus Beverwijk zal binnenkort ook wel zo’n kreet krijgen waar de Wijkers trots op moeten zijn.
Ik daag de Beverwijkers uit. Verzin zelf een kreet, en bespaar uw gemeente een flink bedrag aan marketingkosten. Met welk motto kan Beverwijk zich aan de buitenwereld verkopen?
Mag ik een paar suggesties doen? Beverwijk, de aardbei te rijk. Wijk aan Zee, wat mot je ermee. Beverwijk, versteende schoonheid. Geen gezeik, Beverwijk. Snotverdorie, Beverwijk is glorie. Stevig Staaltje Beverwijk. Beverwijk, waar Wijkers willen wonen.
Ik hou ermee op. Verzin ze zelf maar!