Buurtcentrum Zonnehuis in Wormerveer moet verhuizen

Joëlla Angenent
Wormerveer

Buurtcentrum het Zonnehuis in Wormerveer moet verhuizen naar een andere locatie. Eigenaar Parteon wil de woning aan de Albert Meijnsstraat waar het Zonnehuis is gevestigd, weer gebruiken om een groot gezin te huisvesten.

Parteon wil wel een vervangende ruimte voor het Zonnehuis zoeken, maar die wordt hoogstwaarschijnlijk kleiner dan de huidige locatie. En dat kan wel eens de doodsteek voor het buurtcentrum betekenen, vertelt Joop de Kok van Zonnehuis.

Het Zonnehuis is sinds 2008 een plek waar mensen uit de buurt samenkomen. Turkse vrouwen drinken er koffie met elkaar, er wordt Nederlands geleerd aan buitenlanders en woensdagmiddag komen er kinderen spelen. Op vrijdag is er een repair café. ,,Al die activiteiten kunnen niet op een kleinere locatie gehouden worden. We hebben nu zes kamers tot onze beschikking en die gebruiken we allemaal.’’

Parteon is al met De Kok om tafel gegaan om over de verhuizing te praten. De Kok: ,,Parteon heeft in eerste instantie een kleine bovenwoning aangeboden. Te klein. Daarna werd gesproken over een bejaardenwoning. Dat is ook niet genoeg.’’

Het liefst wil het Zonnehuis in dezelfde buurt blijven omdat het buurtcentrum ooit is opgericht om de inwoners van de flats aan de Albert Meijnsstraat een ontmoetingsplek te bieden. ,,We zijn bang dat deze mensen, en dan vooral de kinderen niet meer komen als we verder weg zitten.’’

Parteon geeft aan dat er meer vraag is naar grote woningen en dat het Zonnehuis daarom plaats moet maken. ,,Daarnaast zijn wij van mening dat de stichting de huidige ruimte ook niet in zijn geheel nodig heeft. Vaak worden er maar drie kamers gebruikt. Daarom kan het volgende pand ook kleiner zijn.’’

De woningcorporatie benadrukt dat het Zonnehuis een belangrijke functie heeft voor de wijk en dat er gezocht gaat worden naar een oplossing. ,,Wij gaan ook het nieuwe pand financieren omdat we niet willen dat het verdwijnt.’’ Volgende week volgt er een nieuw gesprek tussen De Kok en Parteon. ,,Ik hoop dat Parteon onze standpunten begrijpt en daar ook in mee wil gaan’’, aldus De Kok. ,,We zijn wel blij dat Parteon alle kosten op zich neemt.’’

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.