Acht keer dezelfde boete voor busbrug, 'los het nu eindelijk eens op'

telkens opnieuw boetes in de bus, die al gesponeerd waren. Rene Heringa is het beu. Foto Ronald Massaut

Ronald Massaut
Zaandam

Vraag René Heringa in de wijk Westerwatering ’wat kost het als je in de verboden spitsuren over de busbrug rijdt’ en hij zal zelfs in zijn slaap antwoorden: 147 euro, inclusief administratiekosten. Hij heeft er inmiddels ook al een stuk of acht gehad voor drie verschillende tijdstippen op Koningsdag dit jaar, een doordeweekse feestdag. Vorige week opnieuw en hij is het nu helemaal zat. ,,Los het nu eindelijk eens op!’’

Dat wil ook Ronald Kremers in de wijk Westerkoog in Koog aan de Zaan, die precies dezelfde bekeuring sinds deze zomer acht of negen keer - ’ik heb er een paar verscheurd’ - in de bus kreeg. Of John Berkhout uit Zaandam, die zich ook ergert aan ’de amateuristische gang van zaken’ bij de gemeente. ,,Dit had toch simpel voorkomen kunnen worden.’’

Een stap terug. Koningsdag, 27 april was een officiële feestdag, zij het een doordeweekse feestdag. Dan geldt er geen restrictie voor passeren van de busbrug. Toch kregen van augustus tot en met september 1200 automobilisten een bekeuring. Een fout van de gemeente. Tot grote ergernis van René Heringa, die Pinksteren 2014 zo ook al onterecht werd bekeurd.

De gemeente maakte half september zelf bekend dat zij driehonderd boetes heeft weten tegen te houden en 1200 boetes ongedaan had gemaakt. Ruim drie maanden later blijven de eerder geseponeerde boetes terugkeren, telkens als eerste kennisgeving, dus zonder verhoging. ,,De gemeente vindt dit bijzonder vervelend’’, trekt woordvoerder Geralt Lammers het boetekleed aan. ,,We doen er alles aan om de fout te achterhalen, maar wij kunnen de oorzaak niet vinden en het CJIB ook niet. Alles wordt opnieuw geseponeerd en we proberen ze ook op tijd handmatig uit het systeem te halen, maar dat is niet waterdicht.’’

Voor Heringa, die drie keer werd geflitst op Koningsdag, gaat die service niet ver genoeg. ,,Ik krijg de bekeuringen later weer doorgestuurd van de leasemaatschappij, zodat het meteen een pak papier wordt. Daar moet ik ook telkens uitleggen, dat de bekeuring onjuist is. Vraag ik handhaving om de leasemaatschappij te bellen – de gemeente heeft toch de fout gemaakt – dan krijg ik ’nee’ te horen; ’dat is niet onze taak’. Als burger moet je het maar weer regelen. Als ik zo met mijn klanten omga, dan houd ik geen klant over.’’

Volgens Zaanstad begint de fout in eerste aanleg in het feit dat er ’geen rekening is gehouden met een doordeweekse feestdag bij het filteren van de camerabestanden’. ,,Domme fout, natuurlijk. Voor de aankomende doordeweekse feestdagen, Eerste Kerstdag en Nieuwjaarsdag, zijn maatregelen genomen om te zorgen dat het niet opnieuw kan gebeuren’’, verzekert Lammers.

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.