Verkoop levert KLM ook weer nieuwe kunst

1/4
Amstelveen

Binnenkort kan de kunstcommissie van KLM weer nieuwe kunstwerken aankopen. Met de verkoop van 54 werken komt daar bijna drie ton voor vrij. Werken die anders maar stonden te versloffen in het depot.

Met een vraagprijs van 50.000 euro is de foto van een drukke straat in Shanghai, in 1997 gemaakt door fotograaf Thomas Struth, het klapstuk van de verkoopexpositie later deze maand. Er zijn maar tien afdrukken van gemaakt en het werk is enorm (184 bij 220 centimeter). „Het is een internationaal zeer bekende fotograaf en sommige werken van hem leveren wel een ton op”, legt de Haarlemse kunsthandelaar Willem de Winter uit.

Een ander klapstuk is volgens hem een aquarel van de Indiase kunstenaar Bhupen Khakhar uit 1995. „Verder zijn er dertien tekeningen van Barry Mc Gee en dat is ook heel bijzonder. Van de nu gewilde Indiase kunstenaar Khakhar Bhupen is een aquarel. En over vier foto’s van de Iraanse fotograaf Shirin Neshat heb ik al telefoontjes uit het buitenland gekregen”, vertelt De Winter enthousiast. Van beeldhouwer Kees Verkade is een beeldje van prinses Juliana en prins Bernhard.

„We verkopen het neusje van de zalm dat we hebben aangetroffen in het depot. De werken die niet zoveel opbrengen, worden aan het personeel te koop aangeboden”, legt de kunsthandelaar uit. „Voor een veiling hebben we bewust niet gekozen. Dan geef je de controle uit handen en vaak ben je de helft kwijt aan het veilinghuis. Daarom hebben we voor een verkoopexpositie gekozen van 15 tot en met 26 februari in Museum Jan van der Togt in Amstelveen.”

Drie ton

In totaal wordt de opbrengst geschat op drie ton. „Die opbrengst wordt niet gebruikt voor de aankoop van nieuwe toestellen of andere investeringen, maar voor de aankoop van nieuwe kunst”, stelt KLM-woordvoerder Koen van Zijl gerust. Met bezuinigingen heeft de verkoop volgens hem dan ook niets te maken, al is er wel steeds minder kantoorruimte waar werken aan de muur kunnen hangen. Recent is nog een kantoorpand op Schiphol-Oost gesloopt, zodat er steeds meer werken in het depot terecht kwamen. Het grootste deel van wat in het depot stond wordt nu verkocht. „Kunst die met ons bedrijf te maken heeft zoals oude reclameposters, zullen we nimmer verkopen. KLM behoudt dus een kunstcollectie van rond de 500 werken. Er worden al ruim tien jaar geen aankopen meer gedaan. Na de verkoopexpositie is er wel weer geld.”

Jong

KLM heeft decennialang incidenteel kunstwerken aangekocht. In 1989 werd de KLM kunstcollectie opgericht, die zich vanaf dat moment beleidsmatig met kunst binnen KLM is gaan bezighouden. De kunstcommissie voerde vanaf 1992 een specifiek aankoopbeleid met betrekking tot hedendaagse kunst en later ook internationale jonge kunst.

Vrijwel alle bedrijven in Nederland hebben kunstwerken in hun bezit. Veelal om de wanden te ’verlevendigen’. Er zijn ook bedrijven die een echt aankoopbeleid voeren. Ook overheden, ziekenhuizen en universiteiten hebben kunstwerken. Vijftig zijn lid van de Vereniging Bedrijfscollecties Nederland en hebben samen al 100.000 werken. Zo heeft ABN Amro 5000 werken en het AMC 6000. Dan is die van KLM met 500 maar een kleintje.

De kunstwerken van de KLM zijn al te bekijken op http://www.wisselingh.com/klm-kunst-verkoop/

Lees hier de digitale editie



Volg ons