Algemene voorwaarden, lees ze niet!

Voor consumenten is het zonde van de tijd om algemene voorwaarden van een leverancier te lezen. Mocht er al een geschil ontstaan, dan is wat in de wet staat bijna altijd belangrijker dan wat bedrijven in hun kleine lettertjes opnemen.

Algemene voorwaarden voor consumententransacties moeten worden afgeschaft. De stelling is boud maar helemaal waar, is de overtuiging van prof.dr. Marco B.M. Loos. Hij is hoogleraar consumentenrecht aan de Universiteit van Amsterdam en weet alles van algemene voorwaarden. Privé zal hij er geen energie in steken, ook op internet vinkt hij ongelezen aan bekend te zijn met de algemene voorwaarden. ,,Waarom niet, vrijwel geen enkele keer gaat het mis."

Beroepshalve spit hij ze wél met regelmaat door en komt de vreemdste dingen tegen. Neem bijvoorbeeld theonlinefashionstore elders op deze pagina. Die zet in de algemene voorwaarden dat je na ontvangst van je aankoop twee kalenderdagen hebt om een product voor terugsturen aan te melden en dat het daarna binnen vijf werkdagen binnen moet zijn áls de webshop het al goedvindt dat je iets terugstuurt. Dat is regelrecht in strijd met de wet Koop of afstand die consumenten zeven werkdagen bedenktijd geeft. Goedkeuring heb je al helemaal niet nodig. Je hoeft helemaal niet aan te geven waarom je iets toch niet wilt. Het terugsturen bindt de wetgever ook helemaal niet aan een termijn. Er is niets geregeld, je kunt er weken mee wachten. Voor de webshop geldt wél een termijn, die moet de aankoopsom binnen 30 dagen terugstorten.

Zie voor het hele artikel de pagina Ombudsman in Noordhollands Dagblad

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.