Veiligheid niet in geding bij toename 130 km-wegen

Van onze verslaggever
Den Oever

Nederland heeft de veiligste snelwegen van Europa. Daarom staat niets een verdere uitbreiding van het aantal snelwegen waar 130 kilometer per uur gereden mag worden in de weg.

Dat stelt Veilig Verkeer Nederland (VVN) op de dag dat het precies vijf jaar geleden is dat er voor het eerst zo hard gereden mocht worden in ons land.

„Hardrijden betekent niet per definitie onveilig. Zeker niet op onze snelwegen. Dat netwerk zit dermate goed in elkaar dat er weinig ongelukken gebeuren. Zo weinig dat we tot de veiligste landen behoren. Daar mogen we trots op zijn”, zegt VVN-woordvoerder Rob Stomphorst.

Slachtoffers

„Als we kijken naar het aantal dodelijke slachtoffers per gereden kilometers – met één dode per miljard voertuigkilometers – kunnen alleen Denemarken, Groot-Brittannië en Zweden vergelijkbare cijfers overleggen. Polen en Hongarije tellen meer dan vier en Litouwen zelfs meer dan vijf doden per miljard kilometers”, aldus de zegsman.

„De verhoging naar 130 km/u heeft ook niet geleid tot meer slachtoffers. Anders ligt dat op het onderliggende wegennet”, stelt Stomphorst. „Daar leidt hard rijden wel tot problemen en veelvuldig ook tot ernstige ongevallen. Op provinciale wegen en in woonwijken is de snelheidslimiet dan ook wél bereikt.”

Afsluitdijk

De Afsluitdijk had in 2011 de primeur van eerste snelweg (A7) die als ’racebaan’ gebruikt mocht worden. Nog steeds is deze limiet daar van kracht. Zeer naar de zin van weggebruikers. „Het nodigt ook uit om hier vol het gaspedaal in te trappen. Een kaarsrechte weg, zonder gekke bochten. Daar kan het ook zonder problemen”, zegt Annemiek Klein.

„Ik ben nog steeds blij met 130 km/u. Wat mij betreft mag het hier nog wel wat worden opgeschroefd ook, want als het ergens kan is het wel op de Afsluitdijk”, lacht Marcel Meijerink. „Gelukkig kan je op steeds meer wegen lekker doorrijden. Ik rijd 40.000 kilometer per jaar, dus dat scheelt me alles bij elkaar veel tijd.”

Inmiddels kan de maximumsnelheid op 61 procent van de snelwegen worden gereden. Dat is houdt in dat het gaspedaal fors ingetrapt kan worden op 1481 kilometer asfalt. „Op termijn streeft minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) ernaar dat uit te breiden naar 77 procent van de A-wegen”, zegt haar woordvoerder.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.