IJs is hot: biologisch en fairtrade worden de hits

Foto GPD/Jan de Vries

Foto GPD/Jan de Vries

Ron Amesz

Ze klinken exotisch en ogen zo mogelijk nog merkwaardiger. Wat worden de hipste ijsjes van 2011? En is er nog plek voor traditionele smaakjes als banaan of aardbei?

De wereld van de ambachtelijke ijssalons bevindt zich de laatste jaren in een wervelstorm. Verkooppunten schieten als paddenstoelen uit de grond, en de verscheidenheid aan producten is nauwelijks bij te houden. „IJs is hot”, gooit Romke de Jong, directeur van Lilly’s IJs en Chocolade in Gorredijk er maar eens een paradox tegenaan. „De sector is weliswaar de laatste vijf jaar verdubbeld, maar de markt raakt wel verzadigd.”

Het einde van de rekbaarheid van de ijsmarkt mag dan in zicht zijn, een stop op de ongebreidelde groei van ijsproducten voorziet De Jong nog lang niet. Hippe smaakjes met malle toevoegingen blijven non-stop verschijnen. Eind vorige maand trok een delegatie van Lilly’s naar ’s werelds grootste ijsbeurs in het Italiaanse Rimini: Sigep. IJsmakers uit alle windstreken komen er samen om inspiratie op te doen, zich te vergapen aan de laatste trends op ijsgebied en vooral om te proeven.

Italië. Het is geen toeval. Het beeld dat zij de ijsmakers bij uitstek zijn, klopt volgens De Jong. „Ze zijn absoluut koploper. Alle grondstoffen – smaakpasta’s, hoorntjes, bindmiddelen – komen er vandaan.”

De expo is overweldigend. „Moet je je voorstellen: twee keer de RAI en dan helemaal vol met ijs. Wij hadden twee dagen nodig om alles te bekijken. Het kan niet gek genoeg.” Vooral het groente-ijs baarde opzien: een bolletje ijs met een neutrale smaak, geserveerd met een fraai gesneden paprika, komkommer of kropje witlof. De Jong moet er om lachen. Voor zijn salons ziet hij er geen heil in. „Het zoete van ijs en het hartige van groente. Dat gaat ons gewoon te ver.” Het ultieme ijsje van 2011, zo leerde De Jong in Italië, moet vooral verantwoord zijn. „Biologisch en fairtrade ijs worden deze zomer de hits.”

Deze zomer begint De Jong een proef met vier smaken duurzaam ijs, volledig vervaardigd uit biologische melk. Voor de cacao en bananen die er bijvoorbeeld in verwerkt zijn, ontvingen de boeren uit Latijns-Amerika, Azië of Afrika een eerlijke prijs.

Op een stokjeNog een noviteit: ambachtelijk ijs op een stokje. Waar schepijs normaliter wordt geserveerd op een knapperig hoorntje of in een beker, valt de koude hap deze zomer ook van een stokje te likken, zoals bij de bekende Magnum.

„In de gewone ijsindustrie is de keus beperkt. Maar wij kunnen werkelijk alle soorten ijs brengen.”

Hetzelfde geldt voor de bonbons die volgens De Jong deze zomer zullen opstomen. Kleine, in chocola verpakte ijssnoepjes met alle denkbare smaken. „De ambachtelijke makers hebben wat dat betreft een streepje voor op de industrie.”

In het tijdperk van de welluidende multismaken blijven sommige traditionele grootheden fier overeind. Dit blijkt uit statistieken van Lilly’s over 2010, waarin per dag precies is bijgehouden hoeveel bolletjes er van welke smaak zijn verkocht.

Op nummer twee staat namelijk het oude vertrouwde aardbei-ijsje. En ’evergreen’ banaan neemt de achtste plek in, nog pal voor een van de grootste moderne krakers: energiedrankijs. Het ouderwetse chocolade-ijs staat niet meer in de top tien. De eigentijdse vervanger, een combinatie van chocola en hazelnoot, vinden we terug op plek vijf. Van beschuit met muisjes tot kwark-bloedsinaasappel, van speculaas of Fryske dûmkes tot aan whisky of mojito. Tientallen nieuwe ijssoorten drongen de voorbije jaren de ijssalons binnen. Maar onbedreigd bovenaan in de top 10 van best verkochte ijssmaken staat de klassieker onder de klassiekers: vanille.

Wieberen Elverdink

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.