Informatie over medische zorg nog verre van transparant

alkmaar

Hoe kunnen patiënten achterhalen waar ze het beste terecht kunnen voor een bepaalde medische ingreep? Die informatie is moeilijk te vinden, geven overheid en belangenorganisaties toe. ,,Het is wel in gang gezet, maar we zijn er nog lang niet'', erkent de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Dat het wel eens misgaat, daarvan zijn voorbeelden te over. Een orthopedisch chirurg van het Waterlandziekenhuis in Purmerend ligt momenteel in de vuurlinie vanwege mislukte rugoperaties. Lang niet alle mislukte operaties - neem de zaak van de overleden baby in het Westfriesgasthuis vorig jaar - worden door de ziekenhuizen gemeld bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg, zegt woordvoerster Francien van ter Beek

Maar hoe krijg je duidelijk waar je voor de beste zorg moet zijn? De Nationale Ombudsman biedt geen uitkomst en gaat alleen indirect met de gegevens van het ministerie voor de volksgezondheid aan de gang. Klachtenbanken op internet worden gesponsord door instanties waar over kan worden geklaagd en worden als niet objectief beschouwd. Het Medisch Tuchtcollege behandelt alleen individuele klachten. ,,Voor de patiënt is het lastig te achterhalen waar je het best geholpen kunt worden'', beaamt secretaris Titia Coert.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg probeert wel licht in de duisternis te brengen. ,,We willen gegevens boven water brengen en ze transparant te maken, maar dat is een langdurig proces. Nu is het voor patiënten lastig duidelijkheid te krijgen'', aldus Van ter Beek. Ze wijst op het Bureau Zichtbare Zorg dat twee jaar geleden is opgestart en de website kiesbeter.nl. ,,Maar die informatie is nog beperkt.''

Vier tips om een ziekenhuis voor een operatie te vinden:

Bekijk www.kiesbeter.nl

Vraag je huisarts naar een goede chirurg

Zoek contact en informatie bij een patiëntenvereniging

Vraag de chirurg hoe vaak hij de operatie uitvoert (en overweeg een ander bij een onbevredigend antwoord)

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.