Jaarplannen onbenut

© HSPublicity

Jaarplannen van Nederlandse organisaties worden onvoldoende benut, zo blijkt uit het Wendbaarheidsonderzoek, dat in opdracht van wervings- en selectiebureau Yacht is uitgevoerd door marktonderzoeker Market Response.

Vrijwel alle organisaties (95 procent) maken (meer)jarenplannen. Maar deze blijven vervolgens bij meer dan een kwart (26 procent) van de organisaties in de kast liggen. Slechts de helft van de organisaties (51 procent) geeft aan dat het jaarplan daadwerkelijk wordt gebruikt. Bij nog eens 23 procent van de respondenten is onduidelijk in hoeverre het jaarplan in de praktijk wordt gebruikt.

Uit het onderzoek blijkt dat slechts 9 procent van de organisaties over een jaarplan beschikt dat kwaliteit heeft, 'futureproof' is, bekend is bij alle medewerkers en de organisatie helpt haar doelen te bereiken, in goede en in slechte tijden. Organisaties hebben blijkbaar moeite een jaarplan werkend te krijgen.

Peter Hulsbos, algemeen directeur van Yacht: „Deze cijfers schetsen een zorgelijk beeld. Ze wijzen op een grote mate aan inefficiëntie bij Nederlandse organisaties. Men besteedt tijd en energie aan jaarplannen, maar in de praktijk worden ze niet ingezet om effectief sturing te geven aan de organisatie. Het zijn papieren tijgers. Uit ons onderzoek blijkt dat de jaarplannencyclus effectiever kan worden door in het jaarplan scenario's op te nemen. Maar vroeger werd een scenario ingezet om de wereld van over vijf tot tien jaar te begrijpen, tegenwoordig is een voorspelling van de wereld over een jaar al lastig. Het denken in diverse korteretermijnscenario's is een must voor organisaties die in deze onzekere tijden houvast willen krijgen en een succesvolle koers willen varen.”

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.