Wereldprimeur voor Alkmaar

Gerard van Engelen
Alkmaar

Het is een echte wereldprimeur, verzekeren ze bij de gemeente Alkmaar. De Nelson Mandelabrug, die vrijdag officieel in gebruik genomen wordt, heeft ’s werelds langste brugdeel van composiet: 21 meter wegdek.

De brug verbindt bedrijventerrein Beverkoog met de N242 (Westerweg) in Heerhugowaard. Hierdoor krijgt het bedrijventerrein ook een noordelijke ontsluiting. Tot nu toe moest al het in- en uitgaande verkeer via de Nollenweg, wat veel vertraging veroorzaakt.

De Nelson Mandelabrug gaat personeel van Beverkoog veel nodeloos omrijtijd besparen. De rekensom van vice-voorzitter Sjoerd Pelt van de bedrijvenvereniging: 122.000 vrachtwagenbewegingen per jaar op het drukbevolkste bedrijventerrein van Alkmaar (500 bedrijven, circa vierduizend werknemers) zorgen nu nog voor dagelijkse wachttijden in de ochtend- en middagspits: gemiddeld 13 tot 15 minuten. En daarbuiten is er nog de omrijdtijd voor personeel uit noordelijke richting (Heerhugowaard): gemiddeld tien kilometer per dag (heen en weer).

Dat leed verdwijnt allemaal.

Scheepvaart

De Mandelabrug is de eerste brug in Nederland met ballastgewichten onder de brug en een 'lichtgewicht' brugdeel. Over de hoogte is heel wat te doen geweest. Aanvankelijk wilde Alkmaar een vaste verbinding met een doorvaarthoogte van 3,70 meter. Daar protesteerde Langedijk tegen. De scheepvaart en de scheepswerven in de gemeente zouden er ernstig door belemmerd worden. Evenementen zouden het zonder grotere schepen moeten doen.

Uiteindelijk werd besloten om een 'tafelbrug' te bouwen, waarvan het beweegbare middengedeelte voor de scheepvaart kan worden opgetild. De brug sluit aan op de 'ovatonde' aan het einde van de Westerweg in Heerhugowaard. De kosten bedragen negen miljoen euro. Daarvan betalen de ondernemers zo'n 2,5 miljoen mee via de baatbelasting.

De provincie draagt twee ton bij. Alkmaar de rest. Bruggen van composiet zijn nog relatief nieuw. Ze hebben een lange levensduur, zijn licht in gewicht en vrijwel onderhoudsvrij. Omdat de brug licht is, is er minder energie nodig om hem te openen. De Mandela brug is ontworpen door Joris Smits (Royal Haskoning architecten. Aannemerscombinatie CFE Nederland-VBSC-Demako is in februari 2015 begonnen met de bouw.

Meer nieuws uit Alkmaar

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.