Ja, die Calatravabrug hoort er toch echt bij

Ja, die Calatravabrug hoort er toch echt bij. Foto: Archieffoto HDC Media

Ja, die Calatravabrug hoort er toch echt bij. Foto: Archieffoto HDC Media

Janneke van Beusekom
haarlemmermeer

De polder gaat met zijn tijd mee. Behalve de eigen app voor de gemeente kan de smartphone sinds een poosje ook worden gebruikt voor een paar tochtjes via de i-Tour 360

Eenmaal gedownload loodst de GPS de wandelaar of fietser langs de verschillende routes. Wie geen GPS heeft kan de route overigens ook prima doen. Er staan genoeg herkenningspunten op om niet onderweg te verdwalen. En de veelal aardige informatie over wat er onderweg te zien is, is ook dan beschikbaar.

Het deze keer uitgekozen fietstochtje naar de 'verborgen kunst en cultuur' begint op een al even logisch als zichtbaar punt: het Cultuurgebouw. Samen met de hagelnieuwe bioscoop aan de overkant van het Raadhuisplein vormt het gebouw immers het culturele centrum van de polder. Al blijft het natuurlijk jammer dat het plein zelf er nog altijd zo onnodig treurig bij ligt. Maar goed, daar buigt het college zich momenteel over, hopelijk met enig resultaat.Menselijke maat

Van daar gaat de tien kilometer lange fietstocht richting Beukenhorst. Het eerste kunstwerk - de Rode Trap - wil de menselijke maat benadrukken. Daarmee is het een mooi contrast met de glaspaleizen waar - mede door de uitgestorven indruk die het kantorenpark op deze zonovergoten zomermiddag maakt - die menselijke maat goeddeels lijkt te ontbreken. Toch is het een goede gedachte de route via Beukenhorst te laten lopen. Want wanneer kom je daar nou als je er niet werkt? En dan is het best leuk om eens een keer tussen deze totempalen van de economische groei door te fietsen.

Nummer twee is eveneens rood: de Rode Aap bij het station. Niet voor niets staat hij bij de entree van Beukenhorst-zuid, het op innovatie en duurzaamheid gerichte deel van het kantorenpark. In organisaties worden de mensen die het voortouw nemen bij vernieuwingen namelijk betiteld als de rode apen. Rode apen hebben het vaak niet gemakkelijk binnen de eigen groep. Vandaar wellicht dat de Hoofddorpse aap ook richting een kantorengebied kijkt waar hij wat minder wordt bedreigd. Jammer overigens dat deze informatie over het fenomeen rode aap niet in de app is opgenomen. Daar staat alleen dat het zorgt voor een 'vrolijke noot in het dagelijks leven van drukke passanten'.

De weg vervolgt langs het bedrijventerrein van Graan voor Visch, richting een kunstwerk waar menig polderbewoner even diep moet ademhalen. Maar als je het financiële en technische rampverhaal rond de Calatravabruggen even buiten beschouwing staat, moet je toch erkennen dat het hier gaat om een architectonisch hoogstandje dat niet in een tochtje als dit mag ontbreken.

De rest van de tocht is traditioneler: molen de Eersteling, het piepkleine stukje ´beschermd stadsgezicht´ tussen de molen en het Marktplein met halverwege even op en neer naar het Mannetje van Hoofddorp op het Van Stamplein, de beeldentuin van Johannes de Doper - misschien wel het enige écht verborgen stukje cultuur in de route - en tenslotte het oude Raadhuis en het Polderhuis.

Haarlemmermeer is, zo blijkt al bij het downloaden van de app, niet bepaald de enige gemeente die gebruik maakt van deze vorm van citymarketing. Ook voor tal van andere gemeenten zijn i-Tours beschikbaar. En dat heeft geleid tot wat storende foutjes in het algemene uitlegstukje over de werking. Daar staat onder meer een keer de plaatsnaam Breda (' op het scherm ziet u een kaart van Breda'), er wordt gewag gemaakt van een quiz die je kunt spelen (wat hier niet geval is) en aan het eind wordt de lezer gemaand naar de kaart te gaan en te kijken 'hoe u bij de eerste historische locatie komt'. En hoe aardig de i-Tour verder ook is, historische locaties telt Hoofddorp toch echt nauwelijks.

AlIe informatie over deze en andere i-Tours is te vinden op www.itour360.com. De app is beschikbaar voor zowel de iPhone als voor Android-smartphones.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.