Kuyichi is weer jeans
De reislustige televisiemaakster Floortje Dessing heeft samen met haar partners Peter Schuitema en Guido Keff het failliet gegane kledingmerk Kuyichi overgenomen. Het drietal heeft onder de naam Nukuhiva al twee winkels in Amsterdam en Utrecht waar alleen fairtrade producten worden verkocht.
Naast haar eigen reisboeken is dat vooral eerlijke kleding. Daarbij verkopen de spijkerbroeken van het Haarlemse bedrijf Kuyichi goed. ,,Ik droeg het ook gewoon op televisie, al zoomen we dan niet in op het label. Ik geloof gewoon in het principe van schone kleren, dus met biologische katoen en gemaakt in verantwoorde fabrieken. Je kan wel de bekende merken kopen, maar wil je dat dat wordt gemaakt tegen een hongerloontje? Daarom heb ik later mijn eigen winkels geopend. Fairtrade is gewone mode’’, benadrukt Floortje, die net weer terug is van een reis. ,,Aan de spijkerbroeken en shirts zie je het niet. Het is net als met bananen. Ze zien er hetzelfde uit, maar zijn alleen anders geproduceerd.’’
In de twee eigen winkels van Nukuhiva verkopen de spijkerbroeken van Kuyichi het beste. Ook in andere winkels en online blijft die verkoop doorgaan na de overname. Tops, shirts en andere kledingstukken van Kuyichi zijn ook nog te koop, maar een nieuwe zomercollectie komt er niet. „Door de financiële problemen zijn die niet in productie genomen. Wij maken voorlopig ook even pas op de plaats. We gaan ons weer richten op de spijkerbroeken. Die zijn tijdloos en in dat segment heeft Kuyichi een goede naam bij jongeren. Ook betaalbaar met prijzen tussen de 100 en 130 euro. Er zijn nog genoeg broeken op voorraad om de honderd winkels in Nederland te bevoorraden”, verduidelijkt Peter het nieuwe beleid.
Gekte
Ook andere kledingstukken zijn nog op voorraad, maar de nieuwe eigenaren zijn niet plan om twee keer per jaar een nieuwe collectie te maken. „Terug naar de kern, met goede jeans. Naast de jeans willen we wel basics, zoals tops. Maar kleding moet een veel langere doorlooptijd krijgen. Niet steeds vernieuwen en na een paar maanden weer in de uitverkoop. Dat staat haaks op het uitgangspunt van duurzaamheid. Aan die gekte doen we niet langer mee.”
Met name de ontwikkelingsorganisatie Solidaridad heeft de afgelopen vijftien jaar veel geld gestoken in Kuyichi. Het was daarbij lastig om jongeren te verleiden om hun favoriete jeansmerk in te ruilen. Dat er biologische katoen voor werd gebruikt en dat de naaiateliers voldeden aan de eisen, werd terloops gemeld. Net als de spijkerbroeken waren de later gelanceerde tops, blouses en T-shirts gewoon hip.
Mismanagement
Het aantal verkooppunten nam toe tot driehonderd (honderdvijftig in Nederland) en er werden zelfs eigen winkels in België, Engeland, Ierland en Frankrijk geopend. Deze zeven winkels gingen na twee jaar weer dicht. Het was de zoveelste blunder van het management. In vijftien jaar waren er veel directiewisselingen, zelfs een fraudegeval en moesten de aandeelhouders steeds opdraaien voor de verliezen. Tot de boel op de fles ging. De veertien personeelsleden raakten zo hun baan kwijt en het bedrijfspand in Haarlem werd gesloten.
Peter Schuitema werkte zelf al die jaren bij Kuyichi. „Toen bleek dat niemand het bedrijf wilde overnemen, kon ik het niet verkroppen dat het merk zou verdwijnen. Dat zou doodzonde zijn na al die jaren buffelen. Na overleg met Floortje en Guido hebben we de voorraad, de webwinkel en het merk overgenomen. Daardoor hebben we onze plannen voor een derde Nukuhiva- winkel in de ijskast moeten zetten.”
De winkels in Amsterdam en Utrecht draaien goed, zelfs tijdens de crisisjaren. Een zaak in Haarlem bleek indertijd iets te groot en is weer gesloten. „We hebben genoeg mensen gehad die als franchisenemer een zaak wilden, maar daar zijn we huiverig voor. Wanneer zo’n winkel failliet gaat, straalt dat toch af op de andere winkels en op Floortje als boegbeeld.”