Oeverloze discussie over duur van stroomstoring

Hillegom

Over de stroomstoring in de Duin- en Bollenstreek is het laatste woord nog niet gesproken. Ruim 3 maanden na dato wacht Hillegommer Van der Berg nog steeds op een compensatievergoeding. Volgens zijn eigen telling heeft hij daar recht op, volgens netbeheerder Liander niet.

De spelregels zijn duidelijk. Bewoners die buiten hun schuld langer dan 4 uur uur onafgebroken zonder stroom zitten, krijgen 35 uur van de netbeheerder. Liander komt zo'n 15.000 gedupeerden van de omvangrijke stroomstoring van zaterdag 9 januari op die manier tegemoet. Maar Van der Berg valt volgens woordvoerder Carlo van der Borgt van Liander net buiten de termen. De Hillegommer zou slechts 3 uur en 44 minuten zonder stroom hebben gezeten. Van der Berg, oud-werknemer van een energiebedrijf, bleef de hele stroomloze avond wakker en klokte bijna 5 uur voordat zijn lamp weer aanfloepte.

Om zijn recht te halen, en dat van zijn dochter en van zijn zoon, diende hij een klacht in bij Liander. Een medewerker stond hem echter nauwelijks te woord. Daarop schakelde hij de ombudsman in. Liander betreurt de gang van zaken en heeft beloofd om het dossier Van der Berg opnieuw te onderzoeken. Om zijn klacht kracht bij te zetten werft de Hillegommer ondertussen steunbetuigingen in zijn appartementencomplex van achttien woningen. Want volgens Liander zijn er verder geen klachten uit zijn buurt binnengekomen.

Woensdag om 10 uur belt Liander de klant en hoort Van der Berg of hij toch in de prijzen valt. ,,Het gaat mij niet om die 35 euro'', zegt Van der Berg, ,,maar om het principe. In feite maakt Liander mij uit voor leugenaar.''

De netbeheerder hoeft overigens niet zelf op te draaien voor de schade, die een kleine miljoen euro bedraagt. De rekening van de compensatievergoedingen gaat naar landelijk netbeheerder Tennet, omdat de storing in zijn hoogspanningsnet optrad.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.