UPDATE: Meubelmarkten zo snel mogelijk weer open

Beverwijk

De Meubelmarkten in Beverwijk, de Meern en Montfoort zijn waarschijnlijk in de loop van volgende week weer open. De huidige eigenaar heeft niets te maken met de miljoenenfraude waarvan de vorige eigenaren worden verdacht.

Afgelopen dinsdag werd er door de Fiod beslag gelegd op de drie meubelzaken van Wout Hogervorst. Onterecht, vindt hij. ,,Sinds 1 oktober ben ik de nieuwe eigenaar van Meubelmarkten. De Fiod was in de veronderstelling dat deze winkels nog van vorige eigenaren waren.'' Hogervorst is er ziek van. ,,Klanten bellen me nu in paniek op. Ze denken hun aanbetaling kwijt te zijn, of zijn bang dat hun meubels niet meer geleverd worden.''

Volgens Hogervorst is er echter geen reden tot paniek. Hij wil zo snel mogelijk zijn deuren weer openen en de meubels leveren. Voor de klanten die voor 1 oktober hun meubels bij Meubelmarkten kochten, kan hij echter niets betekenen.

De winkels van Hogervorst zijn per 15 oktober aangesloten bij brancheorganisatie CBW. De regeling waarmee het aankoopbedrag verrekend kan worden bij een andere CBW-erkende winkel geldt dus alleen voor aankopen vanaf deze datum, maar alleen als de winkel failliet raakt. Maar de klanten die tussen 1 en 15 okotober aankopen bij hem hebben gedaan, laat Hogervorst niet in de kou staan. ,,Bovendien lever ik de meubels die bij mij zijn gekocht gewoon.''

Op de website www.cbw-erkend.nl staat onder de kopjes veilig kopen - actuele faillissementen dat de drie vestigingen niet failliet zijn. Wel doen klanten met aankopen van voor 1 oktober er goed aan het KvK-nummer op hun aankoopbon te controleren met de nummers op deze site. ,,De CBW-garantie geldt alleen voor deze KvK-nummers vanaf 15 oktober en in geval van faillissement. Wat dus niet het geval is, en hopelijk niet gaat gebeuren.'', legt Willem Leyh van CBW uit.

,,We hebben het vermoeden dat de vorige eigenaren valse KvK-nummers gebruikten. Voor de klanten die voor 1 oktober hun meubels hebben gekocht, en die met een ander KvK-nummer kunnen we helaas niets betekenen'', vertelt Leyh. ,,Zodra we meer weten, plaatsen we de informatie op onze website.''

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.