Hyundai bedienen met smartphone

Redactie Vrij

08/02/13 Hyundai breidt het contact uit tussen de mobiele telefoon en de auto. Het mobieltje moet daarbij een soort afstandsbediening worden. Op de Autosalon van Genève in maart laat het Koreaanse merk zien hoe het samen met LG ontwikkelde systeem de rijbeleving van Hyundai-rijders moet vergroten.

Met een speciale ’app’ kunnen Hyundai-rijders straks per telefoon verbinding maken met hun vervoermiddel. Allerlei zaken zijn dan op afstand te checken. Je kunt kijken of de deuren, de ramen en het dak van de auto wel dichtzitten bijvoorbeeld. Of hoeveel benzine er nog in de tank zit. Ook kan de navigatie alvast worden ingesteld terwijl men op het terras zit en tevens kan men op de telefoon zien waar de auto ook alweer geparkeerd staat.Maar het gaat nog veel verder. Op afstand kan de auto worden ontgrendeld en kunnen diverse instellingen worden aangepast. En als toppunt kan men de auto zelfs starten via de telefoon. Waar is dat goed voor, kan men zich afvragen. In koude periodes kan het handig zijn om op afstand de auto alvast op te warmen. Nog mooier is om bij auto’s die een standkachel aan boord hebben, die alvast aan te zetten, zodat de ramen kunnen ontdooien en de boel binnen wat aangenamer aanvoelt als de eigenaar bij zijn auto arriveert. Of als een familielid de auto even wil gebruiken, maar geen sleutels heeft. Dan kan de eigenaar hem op afstand openen en de motor starten. Kan handig zijn.Het systeem werkt ook de andere kant op. Niet alleen kan men in de auto de telefoon handsfree bedienen, maar tevens kunnen allerlei functies van de smartphone worden geprojecteerd en bediend op het touchscreen in het dashboard. Hiervoor zorgt het draadloze systeem MirrorLink. De bestuurder en voorste passagier hebben op deze manier toegang tot bijvoorbeeld de navigatiefunctie van de smartphone, e-mail, de contactenlijst, foto’s en video’s. Op een speciale plek in de middenconsole van de auto is de smartphone tevens draadloos op te laden.Op de salon van Genève (7 tot 17 maart) demonstreert Hyundai de verbeterde koppeling tussen telefoon en auto in de nieuwe Hyundai i30 3-deurs. Het lijkt nog maar een begin, want andere autofabrikanten werken ook aan dergelijke verbeteringen. BMW is bijvoorbeeld bezig met gebarenherkenning. Met handgebaren kunnen diverse functies in de auto eenvoudig bediend worden. BMW werkt aan zes verschillende gebaren die betrekking hebben op het iDrive controle display. Functies in de auto kunnen bediend worden met handbewegingen naar links, rechts, onder of boven. Ook een handbeweging naar het dashboard toe of er juist vanaf wordt aan een functie toegewezen. Zo kan bijvoorbeeld met één handbeweging snel en veilig worden teruggekeerd naar het hoofdmenu van de boordcomputer of kan men bijvoorbeeld door muziektitels scrollen.GedachtenbesturingOok wordt er geëxperimenteerd met een systeem genaamd Braindriver, een auto besturen met je hersens. De bestuurder heeft daarbij een headset op zijn hoofd en kan met bepaalde gedachten de auto bedienen. Wel moet eerst de computer worden geleerd om de gedachten van die bestuurder te interpreteren. Maar het blijkt in de praktijk zeker te werken.Een interessant vervolg op Braindriver is dat de computer ook wordt geleerd uit de gedachten af te leiden wat de plannen zijn van de autorijder. Als de bestuurder zich bijvoorbeeld voorneemt om linksaf te slaan, bereidt zijn voertuig zich voor op die manoeuvre en kiest de juiste snelheid en positie op de weg voordat hij de bocht daadwerkelijk neemt. Nissan werkt hieraan samen met de Technische Hogeschool van Lausanne. Wie weet gaan we het nog eens meemaken.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.