Een dakloze als internet-hotspot
„Ik ben Clarence, een 4G-hotspot’ staat op het T-shirt. Via Clarence kunnen bezoekers van het culturele festival SXSW (South by Southwest) internetten. Het is een experiment van een reclamebureau. BBH Labs rustte dertien daklozen uit met een wifimodem en stuurde hen naar de drukste plekken op het tiendaagse festival. De daklozen krijgen 20 dollar (15,25 euro) per dag. Bovendien mogen ze betalingen van internettende festivalgangers - adviesprijs: 2 dollar (1,50 euro) voor 15 minuten - houden.
Slim, dacht de initiatiefnemer. Maar de daklozenhotspots kregen veel kritiek. Het bureau zou daklozen uitbuiten, het zou onethisch zijn. De dakloze wordt niet gezien als een mens, maar als een ding, schrijven bloggers. Tegelijkertijd krijgen ’menselijke opladers’ - vrijwilligers die door transportbedrijf FedEx zijn uitgerust met USB-poorten waarmee festivalbezoekers hun telefoon of laptop kunnen opladen - echter geen kritiek.
BBH Labs vergelijkt hun project met het verkopen van een daklozenkrant. Daarbij betalen mensen ook wat zij willen. Het reclamebureau zegt dat er meer vraag is naar een digitale service zoals mobiel internet en dat de daklozen zo meer geld kunnen verdienen. Clarence snapt alle commotie niet: „Ik vind het leuk om met mensen te praten en het is een baan. Ik verdien op een eerlijke manier geld.”