Als ze elke dag een blikje kattenvoer komt halen...
Mensen die lijden aan dementie krijgen een warm welkom in de Spar aan de Nyenburgh in Oudorp. De eigenaren Frans de Ruijter en Henny Boels zijn niet de eersten die dementerende klanten tegemoet komen, maar het concept noemen ze uniek.
Een overzichtelijke winkel, brede paden, geordende schappen en geduldig personeel. Het zijn bekende ingrediënten voor een dementievriendelijke supermarkt. Initiatiefnemer Hans Kirchhof, lid van de Cliëntenraad Magentazorg, klopte aan bij ’zijn’ Spar. ,,Ik wil voorkomen dat dementerende klanten met een tas vol boodschappen op het politiebureau belanden omdat ze niet hebben afgerekend.’’
Samen met Pascalle Schmitz van Geriant maakte Kirchhof een opzet. ,,We hebben het bewust kleinschalig gehouden met de gedachte dat in Oudorp de gemeenschapszin groot is en de Spar-medewerkers al heel begaan waren met hun klanten. Het komt er op neer dat het personeel weet welke klanten dementeren.’’
Schmitz heeft via Geriant al wat schrijnende voorbeelden voorbij zien komen. ,,Het begint met klanten die bij de kassa ineens hun pincode of portemonnee zijn vergeten en het gaat steeds verder. Bij deze supermarkt was een mevrouw die iedere avond een blik kattenvoer wilde kopen. Het zijn signalen die de medewerkers inmiddels feilloos in de gaten hebben.’’
Volgens De Ruijter speelt het ook zeker mee dat veel medewerkers uit Oudorp zelf afkomstig zijn. ,,Ze kennen de klanten bij naam, weten waar ze vandaan komen en zijn op de hoogte van hun klachten. Als mensen hun pincode of portemonnee zijn vergeten krijgen ze de boodschappen ook mee. We willen dat ze hun eigenwaarde kunnen behouden. Veel klanten zitten in de verpleeghuizen Oldenburgh of Lauwershof en we kennen hun familieleden of verzorgers en die betalen dan de rekening. Laatst kwam hier een dochter de winkel binnenlopen om nog een tros bananen van haar moeder te betalen. Ze was het vergeten en het personeel had niets gemerkt.’’