Rondvaartboten moeten aan de stekker

Ramon van der Storm (links) bij de oplaadpaal waar een schipper de stekker van een rondvaartboot aankoppelt.

Ramon van der Storm (links) bij de oplaadpaal waar een schipper de stekker van een rondvaartboot aankoppelt. © Ella Tilgenkamp

Rien Floris
Amsterdam

Alle rondvaartboten in Amsterdam moeten over tien jaar aan de stekker. Elektrisch varen is dan de norm. Woensdag worden keurmerken voor schone rondvaartboten uitgereikt. Rederij Blue Boat in Amsterdam is de eerste die grote rondvaartschepen op elektriciteit laat varen.

Van de 120 grote rondvaartboten (ca twintig meter lengte) varen er nu vijftien met elektrische motoren. Ramón van der Storm, directeur van rederij Blue Boat Company begon er al mee in 2006. De rederij liet de Barlaeus en Vossius bouwen die nul emissie hebben. ,,De eis was dat ze net zo goed inzetbaar zouden zijn als onze vloot met dieselmotoren. Ze kunnen dus ook tien tot twaalf uur onafgebroken varen. Inmiddels zijn we met de derde bezig, die kun je ook makkelijk tussendoor opladen. Het is nog vrij experimenteel, maar ik denk dat we straks toch wel de ultieme elektrische rondvaartboot hebben.’’

Zeven ton

Om al die stroom op te slaan, zit er voor zeven ton aan accu’s aan boord. ,,Een enorm gewicht, maar daar hebben we geen last van. Alle rondvaartboten hebben zeven ton lood onder de kiel, omdat ze anders te hoog op het water liggen waardoor ze niet onder de bruggen doorkunnen. Bij ons zijn de accu’s dat ballastgewicht.’’

Aan de Stadhouderskade heeft Blue Boat een oplaadstation dat binnenkort wordt uitgebreid. ,,We denken er nu al over na of we dat oplaadstation ook kunnen gebruiken voor het opladen van elektrische vrachtwagens. Dan heb je nog minder vervuiling in de stad. Natuurlijk moet die stroom voor rondvaartboten ook worden opgewekt, maar wij doen dat met groene stroom.’’

Openbreken

Blue Boat vaart vooraan in de vloot van elektrische rondvaartboten. De gemeente Amsterdam wil de rondvaartmarkt (jaarlijks drie miljoen passagiers) openbreken en schrijft schonere motoren voor. Ook de schonere dieselmotoren moeten in 2025 zijn omgeruild voor elektrische. ,,Dat is allemaal vrij snel, want het ombouwen van een rondvaartboot kost anderhalve ton en dat moet je wel weer ergens verdienen. Het bouwen van rondvaartboten is heel specialistisch werk. Het is niet zoals bij vrachtwagens dat je even de fabriek kunt bellen.’’

Volgens Van der Storm loopt Amsterdam voorop in het omschakelen naar elektrische rondvaartboten. ,,Alleen in Kopenhagen en Gent zijn ze er ook mee bezig.’’

De ‘schone winst’ door alle rondvaartboten elektrisch te laten varen, is overigens beperkt. ,,We zijn verantwoordelijk voor 0,5 procent van de luchtvervuiling in de stad’’, zegt Van der Storm. Alle scooters verplicht laten overschakelen op elektrisch levert waarschijnlijk een vele schonere stad op. ,,Dat is misschien waar, maar ook al is onze bijdrage klein we werken graag mee aan een schoner Amsterdam.’’

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.