Albert Heijn weet waar je de mango haalt

In een Haarlemse vestiging van de supermarktketen Albert Heijn demonstreert Ivana Dirks hoe 'Check de herkomst' werkt.© Nancy Ubert

Nancy Ubert
Zaandam

Je staat in de supermarkt, scant met je smartfoon de QR-code en voilà op je beeldscherm verschijnt een filmpje dat de herkomst van het product laat zien.

Albert Heijn wil steeds meer nadruk leggen op de herkomst van het groente en fruit dat wordt verkocht en ’roots-clips’ horen daar dan zeker bij. De eerste twee (radijsjes en aardbeien) staan al online. Nummer 3, over de mangoblokjes, is nu in de maak. Steeds meer consumenten willen niet alleen weten wat ze eten maar ook waar het product vandaan komt.

,,Ze zijn oprecht geïnteresseerd in het verhaal’’, aldus Dagna Hoogkamer, zegsvrouw van Albert Heijn. De supermarktketen is nog maar net begonnen met de ’Check de herkomst’. Het aantal filmpjes zal langzaam maar zeker groeien.

Een gezicht

,,We geven de boeren en telers achter onze verse producten op verschillende manieren een gezicht. Je ziet ze ook regelmatig terug in ons magazine Allerhande of met een foto in de winkel.’’

De filmpjes gaan langere tijd mee want de strategisch inkoper groente en fruit van Albert Heijn, Gé Happe uit Beverwijk, investeert bewust in een jarenlange samenwerking met zijn betrouwbare leveranciers. ,,Met de Spaanse leverancier van het citrusfruit werken we bijvoorbeeld al 55 jaar samen’’, aldus Gé.

’Zo dichtbij als mogelijk, zo ver als noodzakelijk’, is zijn visie. Ruim 50 procent koopt Gé in eigen land in. 30 procent komt uit andere Europese landen en Zuid-Amerika en Afrika zijn beide goed voor 10 procent.

Deze zomer viert Albert Heijn het 25-jarig samenwerkingsjubileum met één van de Afrikaanse leveranciers: Selby uit Zimbabwe. Selby was de Afrikaanse eerste lange termijn groente- en fruitleverancier van de supermarktketen en levert peulen, sugar snaps en passiefruit.

Selby

Dagna: ,,Een jaar of vijf geleden stopten veel Engelse supermarkten met inkopen in Zimbabwe. De directeur van het bedrijf, Adam Selby heeft zelfs in de gevangenis gezeten omdat hij protesteerde tegen de illegale bezettingen van zijn land en kassen. We hebben toen brieven geschreven aan de Nederlandse ambassade om duidelijk te maken hoe belangrijk deze leverancier voor ons was. Met die brieven heeft de ambassadeur de regering kunnen overtuigen dat Adam zijn vrijheid verdiende en er een eind aan de illegale bezettingen moest komen.’’

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.