Dag te laat verhuisd naar Winkel…

Ombudsredactie
winkel

Michel Koster (26) wil op 12 september graag stemmen. Hij is stemgerechtigd, maar kan zonder kosten te maken toch niet stemmen.

Koster is net verhuisd vanuit Maastricht naar Winkel in de gemeente Hollands Kroon. Op 1 augustus werd de verhuizing administratief verwerkt. Terwijl de stempassen voor de rest van de familie in Winkel bezorgd werden, bleef die van Michel uit. Hij vroeg zich af waarom en belde 23 augustus naar het gemeentehuis in zijn nieuwe gemeente. Hij kreeg te horen dat hij nog maar een weekje moest wachten, omdat de stempas misschien nog in het bezorgcircuit zat. Na een week kon hij weer bellen. Te laatDe stempas werd niet bezorgd en hij belde donderdag 30 augustus opnieuw. Toen kwam de aap uit de mouw. De stempas was naar het oude adres in Maastricht gestuurd, omdat hij daar op 31 juli nog stond ingeschreven. Die dag was de peildatum voor het verzenden van de stempassen. Die datum ligt vast in de Kieswet en is gelijk aan de uiterste datum waarop de kandidatenlijsten ingeleverd moeten zijn: 43 dagen voor de verkiezingen. In Hollands Kroon konden ze Michel afgelopen week niet verder helpen en hij werd verwezen naar Maastricht. Daar zouden ze de stempas om kunnen zetten in een kiespas, waarmee in elke gemeente gestemd mag worden. Maar op het stadhuis in deze Limburgse stad werd gemeld dat het schriftelijk aanvragen van een kiespas niet meer kon. Die termijn, tot veertien dagen voor de verkiezingen was net verlopen, woensdag 29 augustus. Hij kon wel mondeling een kiespas krijgen, maar die moest hij dan zelf ophalen in Maastricht. Koster belde nog wel boos een keer met Hollands Kroon, waar nog een keer met Maastricht werd gebeld, maar er zat geen beweging in. ,,Maastricht wilde niet meewerken. Doordat ik door Hollands Kroon aan het lijntje ben gehouden en doordat Maastricht niet mee wil werken, kan ik nu niet stemmen. Of ik moet een dure en belachelijke oplossing kiezen door zelf naar Maastricht te gaan en het te regelen. Terwijl het vorige week nog anders kon.’’Hij roept de hulp in de van ombudsman. ,,Want ik zou graag willen stemmen.’’ MeewerkenAan dat laatste willen we graag meewerken, maar dan is haast geboden. We gaan vrijdag 31 augustus 13.00 uur aan de slag. We leggen de vraag van Michel Koster voor bij de afdeling communicatie van de gemeente Hollands Kroon en hoewel de desbetreffende afdeling burgerzaken dicht is, gaan ze hun best doen. De verwachtingen zijn niet al te hoog gespannen, omdat het vrijdagmiddag is. Maar we worden twee uur later teruggebeld door Hollands Kroon. ,,Onze gemeente kan die stempas niet omzetten in een kiezerspas. We hebben daarom nogmaals met Maastricht gebeld en daar iemand anders dan de eerste keer gesproken. Ze maken een uitzondering, ook gezien de grote afstand en zetten de stempas om in een kiespas. Maar dan moet het aanvraagformulier wel voor vier uur vanmiddag bij ons op het gemeentehuis zijn.’’ En dat lukt. Op het moment dat wij gebeld worden, is Koster al onderweg naar het gemeentehuis in Anna Paulowna. Nog geen minuut later gaat onze telefoon weer. ,,Het is gelukt’’, zegt Koster. Durk Geertsma

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.