Vijf telefoontjes per dag ondanks ‘Bel-me-niet’

Haarlem

Nee, Leo en Linette Timmer hebben geen behoefte aan verkooptelefoontjes tijdens het eten en hebben zich dus aangemeld bij het wettelijke Bel-me-niet register, waar zo’n vijfenhalf miljoen mensen staan ingeschreven. Toch worden ze sinds kort zo’n vijf keer per dag lastig gevallen met belletjes voor ene juffrouw De Boer.

Die heeft vermoedelijk - als ze al bestaat - hun telefoonnummer opgegeven bij een enquête of prijsvraag op het internet.Cynthia Heijne van toezichthouder Opta kent het verschijnsel. Sommige bedrijven die handelen in contactgegevens proberen de voorschriften van het Bel-me-niet register te ontlopen met een enquête of prijsvraag op internet. Mensen die daar aan meedoen krijgen te horen dat zij gebeld kunnen worden met (verkoop)informatie over bedrijven. De Opta pikt dat niet en heeft begin december 2009 leveranciers van belbestanden schriftelijk laten weten dat de regels voor verkoop via telefoon ook van toepassing zijn op gegevens, die verkregen zijn via een enquête of een prijsvraag op internet. Die regels houden onder meer in dat je bij elk bedrijf expliciet moet aangeven dat je door hen gebeld wilt worden. Een vermelding in de kleine lettertjes, dat bedrijven die meedoen aan enquête of prijsvraag je kunnen bellen, is niet voldoende.

Meer over ongewenste telefoontjes op de ombudspagina van maandag 17 januari in deze krant.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.