Problemen met aanvraaghulpmiddelen


Er zijn genoeg hulpmiddelen verkrijgbaar. Of je de juiste krijgt is nog maar de vraag.

Er zijn genoeg hulpmiddelen verkrijgbaar. Of je de juiste krijgt is nog maar de vraag.

Nancy Ubertn.ubert@hollandmediacombinatie.nl
Utrecht

Een scootmobiel die niet lekker zit, een sta-op-stoel die niet wordt vergoed of stoma-materiaal dat te laat binnen is. Duizenden chronisch zieken en ouderen hebben problemen met de aanvraag, de levering, het gebruik en de vergoeding van hun hulpmiddelen.

Patiëntenfederatie NPCF wil dat er onafhankelijke bemiddelaars worden aangesteld die patiënten in complexe situaties bijstaan in hun strijd. Zo vergoeden gemeenten graag ’in natura’. Want ze hebben leveringscontracten gesloten met de goedkoopste aanbieders.

Kwaliteit lijkt minder belangrijk te zijn. Een hulpmiddelencoach kan contacten leggen met fabrikanten, gemeenten en zorgverzekeraars om te zorgen dat de hulpmiddelen wel voldoen. ,,Want het gaat bedroevend slecht’’, aldus directeur Dianda Veldman van de NPCF die ruim 160 patiëntenorganisaties vertegenwoordigt.

Te lange wachttijden, te weinig keuzemogelijkheden en slecht of onvoldoende maatwerk. Dat zijn de grootste problemen, zo blijkt uit het onderzoek dat de patiëntenfederatie samen met patiëntenverenigingen en netwerkorganisatie Ieder(in) heeft gehouden. Zo’n 9000 mensen vulden de vragenlijst in.

Niks

Wie niks heeft, staat er amper bij stil, maar hulpmiddelen zijn belangrijk voor de kwaliteit van leven van de mensen die slecht functioneren zonder rolstoel, aangepast bestek en noem maar op. Maar zodra ze daarvoor een aanvraag willen doen, stuiten ze op weerstand, onbegrip en gebrek aan keuzevrijheid. Zo reageert een gehandicapte met: ,,Ik kreeg niet de rolstoel die mij de meeste mogelijkheden biedt of die ik zelfstandig het best kan bedienen. Ik heb nu een rolstoel waar ik niet lang in kan zitten en die ik niet dagelijks kan gebruiken.’’

Stapelkosten zijn een volgend probleem. Het merendeel van de deelnemers heeft meer dan één hulpmiddel nodig. De optelsom van eigen bijdragen, eigen risico, premies en zorg die wel nodig is maar niet vergoed wordt, heeft een trieste uitkomst.

Is je hulpmiddel kapot, kweek dan geduld. Op reparatie kun je weken moeten wachten. Is er dan geen vervangend exemplaar, wordt het moeilijk ’gewoon’ mee te doen.

NPCF heeft het verantwoordelijk ministerie aangeschreven.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.