Een op de vier deugt niet

Durk Geertsma

Begin maart schreven we over de jaarafrekening van stroom en gas en waar met name bezitters van zonnepanelen op moeten letten. Naar aanleiding daarvan maakten 24 lezers gebruik van het aanbod van vergelijkingssite gaslicht.com om de eigen rekening na te laten kijken. En wat blijkt? In een kwart van de gevallen zaten er fouten in de afrekening.

Het gaat onder meer mis bij mensen met een dubbele stroommeter. In een aantal gevallen werden verkeerde teruglevertarieven gehanteerd: een overschot aan stroom in de piekuren werd verrekend in het daltarief en omgekeerd. Soms ook werden afspraken in contracten niet nageleefd. ,,Eén leverancier maakte het helemaal te bont door een correctiefactor te hanteren voor stroom, terwijl dit alleen mag voor gas. Die correctiefactor wordt toegepast omdat de calorische waarde van gas kan schommelen.’’

Niet altijd waren de fouten in het nadeel van de consument, merkte gaslicht.com. Zo kregen enkele bezitters van zonnepanelen over de energie die ze terugleverden energiebelasting en opslag duurzame energie uitgekeerd. Dat is niet de bedoeling.

Zonnepaneelbezitters kunnen nog steeds van het aanbod gebruikmaken om de rekening te laten controleren door een mailtje te sturen naar: info@gaslicht.com

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.