Achteraan in de rij

Ed Brouwer

Al neem je alle aanbevolen voorzorgsmaatregelen in acht, dan nog kun je bij een aankoop in een met keurmerken volgehangen webshop je geld kwijtraken bij een plotseling faillissement.

Recent overkwam het weer tientallen consumenten die bij NazTel spulletjes hadden besteld en betaald. De webwinkel was kort ervoor nog doorgelicht door Thuiswinkel.org die had geoordeeld dat het bedrijf voor zover te controleren viel beslist deugde. Maar het deugde helemaal niet. De Fiod deed er een inval vanwege BTW-fraude en inmiddels is het bedrijf door de rechtbank failliet verklaard.

Consumenten kunnen naar hun geld fluiten. Natuurlijk, ze kunnen een claim indienen bij de curator. Maar die moet zich houden aan de wettelijke regels en dat betekent dat Jan met de pet helemaal achteraan in de rij schuldeisers mag aansluiten.

Als er al iets te halen is bij NazTel, of bij welk andere failliete bedrijf dan ook, dan gaat dat geld steevast eerst naar de belastingdienst, naar het UWV en naar werknemers met een loonvordering van voor het faillissement. Pas als er iets overblijft, dan zijn de overige schuldeisers aan de beurt. Leveranciers, klanten en anderen die nog geld tegoed hebben. In veel gevallen moeten die er genoegen mee nemen dat zij slechts een gedeelte van hun claim krijgen uitbetaald. Als dat al gebeurt, want het komt maar al te vaak voor dat er na fiscus, UWV en personeel niks te verdelen overblijft.

Zo gaat dat in ons land, we weten niet beter. Maar is dit het meest eerlijke systeem? Ik heb er twijfel bij - net als trouwens bij de medewerking die rechtbanken verlenen aan doorstarts. Fijn voor het personeel dat z’n baan erdoor kan behouden, uiteraard. Maar terwijl de onderneming weer vrolijk verder gaat, blijven de schuldeisers met de strop zitten. Niet-zelden gewone consumenten als u en ik of zzp’ers en kleine ondernemingen die door een strop van een paar honderd of een paar duizend euro hard worden geraakt.

Ik zou er voor willen pleiten die kwetsbare marktpartijen beter te beschermen. Curatoren zouden de ruimte moeten krijgen om meer maatwerk te maken van de boedelverdeling. De fiscus en het UWV redden zich wel, daar komt evengoed genoeg binnen, maar juist kleine, financieel kwetsbare schuldeisers zouden bij een faillissement in bescherming genomen moeten worden.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.