Geen boot, wel aanslag kadegeld

Geen boot, wel aanslag kadegeld. Archieffoto HDC Media.

null226 null226
zaanstad

Geen boot, maar wel een aanslag voor kadegeld. Met het spreekwoordelijke mes op de keel betaalt de inwoner aan Zaanstad. De Gemeentelijke Ombudsman bracht deze week rapport uit in een zaak waarin fout op fout is gemaakt.

De havendienst trof vorig jaar 14 oktober een schip met de naam Finlandia aan en een dag later al lag op een adres in Zaanstad een aanslag op de mat. Of mijnheer even 247 euro wilde betalen voor het gebruik van de kade in vak W. Mijnheer schrijft onmiddellijk een bezwaarschrift. Hij heeft geen boot, weet niet waar vak W is en meent dat er een vergissing in het spel is. Twee dagen later krijgt hij een ontvangstbevestiging. Dat ging snel, alles binnen een week.

Maar dan wordt het lang stil. Tot 17 maart, als de vermeende schipper een dwangbevel krijgt. Hij moet 57 euro extra betalen en als hij niet snel betaalt wordt het nog erger. Hij betaalt het totale bedrag van 304 euro.Een week later trekt de gemeente in een brief de verhoging van de aanslag in, maar waarschuwt nog dat de aanslag zelf wel betaalt moet worden.Het is al eind mei als het geduld van de zogenaamde boteneigenaar zijn eind nadert. Hij stuurt een e-mail waarin hij vraagt hoe het staat met de behandeling van zijn bezwaarschrift. Hij krijgt wel een ontvangstbevestiging, maar het binnen vijf dagen beloofde antwoord blijft uit. In juni is hij het zat en gaat naar de Ombudsman.

Die constateert een reeks aan fouten. Allereerst een verkeerde koppeling van bestanden, waardoor de verkeerde eigenaar van het schip naar voren komt. Vervolgens had zijn bezwaarschrift moeten leiden tot uitstel van invordering. Niet gebeurd. Het bezwaarschrift is bij de gemeente op de verkeerde stapel terecht gekomen en daardoor niet behandeld. Tussen de aanslag en het dwangbevel zat geen aanmaning. De gemeente zegt van wel, maar kan dat niet aantonen. De ombudsman gelooft niet dat er een aanmaning is verstuurd. Waarom de gemeente niet reageert op de e-mail van de man wordt niet duidelijk.

Zodra de ombudsman zich in de kwestie mengt, nemen B en W snel een besluit over het bezwaarschrift. Zij trekken de aanslag in en betalen terug. Geen uitleg en geen excuses. ’Gebleken is dat de bovengenoemde aanslag ten onrechte aan u is opgelegd.’ De ombudsman veroordeelt de gang van zaken.

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.