West-Friesland lokt rederijen

Volendam doet de deur vanaf 2016 dicht voor riviercruiseschepen, West-Friese bestuurders zien de ’drijvende flatgebouwen’ juist graag komen. © Roel van Leeuwen

van onze verslaggevers
Hoorn

Volendam doet de deur vanaf 2016 dicht voor riviercruiseschepen, West-Friese bestuurders zien de ’drijvende flatgebouwen’ juist graag komen. Wethouder Ben Tap van Hoorn voorspelt dat de aandacht van de riviercruisevaart zal verschuiven naar West-Friesland. ,,Dat biedt enorme kansen.’’

Tap heeft eerder deze maand vertegenwoordigers van twintig rederijen uit onder meer Amerika, Zwitserland en Duitsland rondgeleid in Hoorn en – na een ritje met de stoomtram – in Medemblik. Doel: tonen dat deze regio ’ontzettend veel te bieden heeft’.

,,Toerisme is een traditionele markt. Men wil altijd tulpen en windmolens zien. Maar Nederland is meer dan dat. Er is veel belangstelling voor plaatsen met geschiedenis. Dat hebben Hoorn, Enkhuizen en Medemblik te bieden.’’

Ook Tap keek op van het nieuws dat de gemeente Edam-Volendam vanaf 2016 geen riviercruiseschepen meer in de Volendamse haven duldt, omdat de overlast groter zou zijn dan de economische betekenis. Hoorn heeft uit recent onderzoek juist geconcludeerd dat de 60.000 passagiers per seizoen in deze stad een klein miljoen euro besteden, waarvan een groot deel (gemiddeld 11 euro per passagier) in horeca en winkels.

’Niet weigeren’

Tap sluit niet uit dat het besluit van Edam-Volendam leidt tot de komst van extra schepen in Hoorn, waarvan de passagiers dan met de bus naar Volendam gaan. ,,We mogen niet weigeren op basis van hun geringe economische belang voor de stad. Maar verreweg de meeste mensen die met een excursie meegaan, besteden toch een half tot anderhalf uur tijd in Hoorn.’’

Ook Enkhuizen staat volgens wethouder Rob de Jong ’open voor dit soort schepen’. ,,In Amsterdam is een overschot aan toeristen dus zoeken touroperators andere mogelijkheden. Zeker voor mensen van buiten Europa is West-Friesland een soort verlengde van Amsterdam.’’

Piekdrukte

De schepen kunnen in Enkhuizen terecht bij de Gependam. Bij piekdrukte mogen ze overdag ook aanmeren bij de Nieuwe Harlingersteiger. ,,Wij hebben op dit moment nog geen capaciteitsproblemen’’, aldus De Jong.

,,Met Hoorn hebben wij de afspraak dat ze schepen korter dan 110 meter doorverwijzen als daar geen plek meer is. Langer dan 110 meter is niet handig, want die moeten helemaal via Lelystad.’’

Dat de passagiers aan boord van de schepen voor een economische impuls zorgen, staat voor De Jong als een paal boven water. ,,Wij hebben geen onderzoek gedaan zoals Hoorn, maar er zijn natuurlijk veel parallellen te trekken.’’

Medemblik ontvangt enkele tientallen cruiseschepen per jaar en de gemeente mikt op groei, meldt wethouder Hans Tigges. ,,Wij hebben geen exact beeld van wat de toeristen in de stad uitgeven, maar het is altijd wat. Ze nemen een ijsje, pakken een terrasje, gaan naar een museum. Daar profiteert Medemblik van.’’

Zonder overlast

En zonder overlast, als de boten achter het oude stadhuis afmeren, zoals de bedoeling is. Alleen bij harde wind, uit een bepaalde hoek, gaan ze naar de Oosterhaven, is afgesproken. Tigges: ,,Dat komt heel zelden voor.’’

Op initiatief van Tap komen donderdag alle wethouders die met riviercruise te maken hebben – uit Noord-Holland, maar ook uit Lelystad – bijeen om ervaringen te delen. ,,Als we samenwerken kunnen we allemaal de vruchten plukken. Daar profiteren Medemblik en Enkhuizen ook van.’’

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen