Ramon Sinkeldam, de gangmaker is nu ook afmaker

Theo Brinkman
Wormer

Sprinten? Daar kon hij helemaal niks van. ,,In een kopgroep hadden ze mij er graag bij. Waren we met vijf man weg, dan werd ik vijfde’’, zegt Ramon Sinkeldam over zichzelf. Maar de 24-jarige wielrenner uit Wormer heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt.

De laatste tijd stond hij diverse keren op het podium naast topsprinters als André Greipel, Tom Boonen en Arnaud Démare.Sinkeldam heeft ook zichzelf verbaasd. Dat hij zo sterk kon finishen had hij een jaar geleden niet gedacht. Hij wist dat hij sterk was, dat wel. Dat had hij in de Rabobank-beloftenploeg al bewezen, en hij deed bij Argos goed werk voor kopman Marcel Kittel. Een echte gangmaker was hij. Maar een afmaker? Nee.De omslag kwam in oktober vorig jaar. In de Ronde van Hainan, een negendaagse etappekoers in China, zou de ploeg in dienst rijden van Jonas Ahlstrand, een Zweedse stagiair met rappe benen. Ahlstrand brak echter een pols en kon niet starten. Sinkeldam stak zijn vinger op. Dan wilde híj het wel eens proberen in de sprint. Hij werd vierde in de eerste etappe en dwong daarmee af dat de ploeg voor hém ging rijden. Het resultaat: twee etappezeges. Sindsdien speelt Argos de kaart Sinkeldam als de onbetwiste kopman Kittel ontbreekt. Het leverde Sinkeldam in mei ereplaatsen op in de Ronde van Zeeland, de Ronde van België en de Vierdaagse van Duinkerken. ,,Da’s voor mij natuurlijk leuk, maar voor de ploeg tellen ze niet. Het gaat om overwinningen’’, zegt hij direct ter relativering. Sinkeldam zal niet roepen dat de ploeg zich vaker voor hem moet opofferen. ,,Nee, het is volkomen logisch dat we voor Kittel rijden. Hij wint, ik niet. Hij is een geboren sprinter. Zo sterk als hij is, dat is niet normaal. Kittel heeft dit jaar al elf overwinningen op zijn naam staan. Dat kunnen niet veel renners zeggen.’’Sinkeldam is een van de machinisten van de trein die Kittel naar de finish loodst. Hij doet het werk met liefde. ,,Kittel weet dat hij ons nodig heeft en je merkt dat hij ons werk oprecht waardeert. Je hoort wel eens andere verhalen over kopmannen.’’Sinkeldam is bij Argos-Shimano bezig aan zijn tweede seizoen. Eind 2011 tekende hij er zijn eerste profcontract. Hij had een topjaar achter de rug, met zeges in Parijs-Roubaix (beloften), de Ronde van Limburg en het NK (beloften). Allemaal successen in het shirt van Rabobank, waar hij vier jaar in de opleidingsploeg reed. Een profcontract kreeg hij er niet, waarna Skil-Shimano direct toehapte. ,,We wisten dat hij potentie had. Maar dat hij zich zo snel zou ontwikkelen, dat weet je nooit van tevoren’’, zegt Addy Engels. De ploegleider van Argos-Shimano prijst Sinkeldam. ,,Een superaardige, beleefde jongen. Of dat belangrijk is? Ja, dat vind ik wel. Wielrennen is meer dan hard fietsen alleen, hè. Je bent onderdeel van een team. Ramon ligt goed in de groep en gaat goed met het personeel om.’’Sinkeldam heeft dan ook geen moment spijt van zijn keuze voor Argos-Shimano. ,,Er zijn ‘grotere’ ploegen, maar er zijn weinig teams waar ik dezelfde kansen zou hebben gekregen. Als ik nu moest kiezen, zou ik het weer precies zo doen.’’ Hij proeft bij Argos-Shimano bovendien een echte teamgeest. Dat was bij de beloftenploeg van Rabobank wel anders. ,,Daar was het ieder voor zich. Veel afgunst. Als ik op het NK demarreerde, sprongen er drie ploeggenoten in mijn wiel. Voor elkaar rijden? Dat kenden ze niet.’’Waar Sinkeldam in de Rabo-opleiding leerde ‘zo zuinig mogelijk’ te rijden, moest hij bij zijn nieuwe ploeg juist keihard aan de bak. Ploeggenoten uit de wind houden en beschermen. Zijn eerste seizoen was een jaar lang leren. ,,Rijden in zo’n sprinttrein moet je onder de knie krijgen. Ik weet voor mezelf prima de ruimte te vinden in een finale, maar als je in zo’n treintje rijdt heb je niet één stuur, maar vier sturen. Je moet in een split second inschatten of de drie ploeggenoten die in je wiel zitten, door datzelfde gaatje kunnen. Ik kan nu wel zeggen dat ik dat allemaal geleerd heb. Wij hebben de beste trein van het peloton.’’

THEO BRINKMAN

Meer nieuws uit Sport

Meest gelezen