Roze LaToya in rally met vrouwenteam

Het team in actie vorig jaar, toen de rally nog de Libya Rally heette. Inzet: de Heemskerkse monteur Helena Meijran van der Valk.© Foto Hans-Peter van Velthoven

Guusje Tromp
Heemskerk

LaToya. Zo heet de Toyota Land Cruiser die de Heemskerkse Helena Meijran van der Valk inmiddels van binnen en van buiten kent. Met deze felroze 4x4 en het ’all-female onna-onna rallyteam Les Gazelles’ doet ze volgende week mee aan de Morocco Desert Challenge.

Helena werkt als instructrice bij Action Planet in Spaarnwoude. Dit is een outdoor bedrijf voor vierwielaandrijving en quadrijden. Daarnaast is ze schoonheidsspecialiste en heeft ze een eigen schoonheidskliniek, ’Vitalis4you’. Verder maakt ze regelmatig vluchten als piloot van kleine vliegtuigen en is ze moeder van een volwassen dochter. Ze heeft zichzelf sleutelen geleerd en sleutelde als kind al samen met haar vader aan oude Amerikanen.

Het onna-onna rallyteam (verzekaar onna-onna - ’vrouw’in het Japans - is de hoofdsponsor) is het eerste en enige ’all-female’ rallyteam ter wereld. Het team bestaat uit vijf vrouwen: teamcaptain en piloot Sascha Bloemhoff, navigator Saskia Bleijenberg, team- en communicatiemanager Gerlanda Hoving en monteurs Inge Pragt en Helena Meijran van der Valk. Inspirator is Pipi Langkous met haar uitspraak ’Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’.

’Piloot’ (bestuurder) Sascha Bloemhoff uit Amsterdam reed al twee keer eerder de Morocco Desert Challenge. In 2008 reed zij met een vriendin naar de finish van Dakar. ,,Ik wilde graag dwars door zandduinen rijden. Maar om zomaar de woestijn in gaan, is risicovol. Dus kwam al snel het idee van een rally.’’ Lachend: ,,Omdat wij in een standaard auto reden en het enige vrouwenteam waren, dacht iedereen dat we van de organisatie waren.’’

Volgens Sascha zijn er weinig verschillen tussen de mannenteams in het autoklassement en haar vrouwenteam. ,,Hooguit dat de mannen meer ervaring hebben. Er is uiteindelijk niets wat wij niet ook kunnen. Maar omdat er minder vrouwen meedoen, zijn er ook minder vrouwen die winnen. En als je ergens niet mee in aanraking komt, ontdek je ook niet dat je het leuk vindt.’’

Primeur

Dat moet anders, vond de Amsterdamse. Daarom besloot ze een vrouwenteam samen te stellen. Een wereldwijde primeur, maar het ging niet makkelijk. Sascha: ,,Er zijn gewoon niet veel vrouwen die actief zijn in de rallysport. De vrouwen die het wel zijn, hebben vaak iets gemeen: ze hebben geen broer. Bij gebrek aan een zoon, namen de vaders hun dochters mee de garage in. En zo is in veel gevallen de interesse ontstaan.’’

Bij Action Planet liep ze Helena Meijran van der Valk tegen het lijf, die gelijk enthousiast was. Voor Helena wordt Marokko het niet de eerste rally: eerder deed ze ervaring op tijdens de Dakar Rally. Maar deel uitmaken van een volledig vrouwenteam wordt een nieuwe ervaring.

Voorbereiden op de rally is lastig in Nederland vanwege het gebrek aan woestijnduinen en bergen. De vrouwen zelf trainen veel om lichamelijk en conditioneel fit te zijn. Het wordt fysiek zwaar en de dagen zijn lang, vertelt Sascha. ,,Hoe laat je start, hangt af van de volgorde van binnenkomst. Maar gemiddeld rijd je zeven tot twaalf uur per dag als alles goed gaat.’’ De Land Cruiser met de bijnaam LaToya en is inmiddels rallyproof en wordt met een truck naar Marokko gebracht. Les Gazelles gaan vliegen. ,,We komen twee dagen voor de start aan zodat de auto door de keuring kan en we laatste aanpassingen kunnen doen. Veel voorbereidingstijd hebben we niet, maar dat heeft ook geen zin. Pas op het laatste moment krijgen we een roadbook met de route.’’

In 2016 deed het vrouwenteam ook al mee aan deze zware rally. Dat zorgde voor veel opschudding. Sascha: ,,De organisatie was toen zo enthousiast, dat dit jaar een vrouwenklassement is toegevoegd: een primeur. We nemen het straks, naast de mannenteams, op tegen een Frans team waarvan de pilot en navigator vrouw zijn. Maar in dat team doen mannen de service.’’

Voor de Morocco Desert Challenge zou een plek in de top tien voelen als een eerste plaats. Sascha: ,,Wij zijn amateurs terwijl er ook professionelere teams meedoen. Om te kunnen winnen, heb je een andere auto nodig.’’

De toekomstplannen? ,,Onze droom is om de woestijn voor meer vrouwen toegankelijk te maken en dames te inspireren hun hart te volgen. En we hebben de ambitie om als eerste volledige vrouwenteam de Dakar Rally uit te rijden.’’

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.