’Winkelketens liften mee op Hoorn Modestad’
Hoorn Modestad belooft dit jaar groter te worden dan in de voorgaande jaren. Aan de zevende editie doen 22 bedrijven mee.
Opvallend is dat de grote kledingketens het wederom laten afweten, tot ergernis van organisator Peter Schutz van de gelijknamige modezaak aan het Kleine Noord.
Hoorn Modestad is in het weekend van 23 en 24 maart met aansluitende de Hoornse Modeweek. De eerste aflevering werd gehouden in het kader van het feestjaar Hoorn 650. Toen deden 23 modewinkels mee, de jaren daarna kalfde de animo langzaam af. Vorig jaar deden er veertien zaken mee, wat een groot verschil is met het evenement dit jaar. ,,Veel winkeliers zien de noodzaak van dit soort evenementen in’’, zegt Schutz.
Hoorn telt maar liefst 120 modezaken of winkels die met kleding te maken hebben. ,,We kunnen ons hiermee enorm profileren. De modewinkels die nu meedoen zijn zelfstandige ondernemers en familiebedrijven. Die dragen de stad een warm hart toe en hebben daar ook geld voor over. Wrang is dat de grotere winkelketens die meer budget hebben hier geen cent insteken en vervolgens gratis meeliften.’’
Hoogtepunt van het evenement is op zondag 24 maart. Dan ’vaart’ op trailers vanaf het begin van het Kleine Noord een kleine vloot van oude boten naar de Roode Steen.