Spoortunnel in Vennewatersweg Heiloo

Henk-Jan den Ouden h.den.ouden@hollandmediacombinatie.nl
Heiloo

De Vennewatersweg in Heiloo krijgt een spoortunnel. De gemeente heeft de financiering ervoor rond, zo meldde verantwoordelijk wethouder Rob Opdam vrijdag.

De tunnel biedt plaats aan een tweebaansweg en een daarvan gescheiden fietspad voor twee richtingen. Als alles volgens schema verloopt, is hij klaar in 2019.

De gemeente wil het verkeer in Heiloo dat de spoorbaan wil kruisen, het liefst over de Vennewatersweg laten rijden en niet door het hart van het dorp. Er is ook gekeken of een tunnel ter hoogte van de Zeeweg mogelijk was.

Voorschot

Dat gaf echter technisch zo veel problemen, dat het veel te duur werd. Bovendien zou dat te veel verkeer naar de toch al overbelaste Stationsweg trekken. De Vennewatersweg ligt ook gunstiger ten opzichte van de aansluiting van Heiloo op de A9, die waarschijnlijk in 2020 gereed is.

De tunnel is ook een voorschot op het spoorboekloos rijden, dat zeer waarschijnlijk in de toekomst wordt ingevoerd. Er rijden dan zo veel treinen over het spoor, dat de spoorwegovergang zo’n dertig minuten per uur gesloten zou zijn, blijkt uit cijfers van de gemeente.

De tunnel is volgens Opdam ook nodig vanwege de verkeersveiligheid. „Tunnels zijn veiliger dan spoorwegovergangen. Niet zo lang geleden zat er nog een mevrouw met een rollator vast op het spoor, tussen de spoorbomen.”

Subsidies

De tunnel kost in totaal 10,8 miljoen, zo is berekend. Na langt lobbyen zijn er twee subsidies toegezegd: een van Rijkswaterstaat van 3 miljoen euro en een van het Bereikbaarheidsoffensief Randstad van 4,5 miljoen. De resterende 3,3 miljoen moet de gemeente Heiloo zelf bijeenbrengen.

Een miljoen daarvan is al gereserveerd via de exploitatie van bouwgronden in het dorp. Het college vraagt de gemeenteraad dus om een krediet van 2,3 miljoen euro. Dat geld zou dan worden gedekt door dat er geen onderhoud meer hoeft plaats te vinden aan de spoorwegovergang in de Vennewatersweg. Op die manier is er volgens Opdam sprake van ’een sluitende business case’.

De kosten van de tunnel zijn volgens Opdam ’conservatief begroot’, waardoor er een behoorlijke risicocomponent is ingecalculeerd.

„Maar als het bedrag in de aanbesteding tegenvalt, heeft de gemeenteraad van Heiloo het laatste woord. Wordt het toch te duur, dan kan die het project als nog afblazen. We zijn dan alleen wel 275.000 euro aan voorbereidingskosten kwijt.” De gemeenteraad besluit op 9 mei over de tunnel.

Meer nieuws uit Alkmaar

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.