Callcenter op Oude Rijkswerf dicht: 150 arbeidsplaatsen verloren

DEN HELDER

De werkgelegenheid in Den Helder krijgt een zware klap. Het belcentrum van Cendris op de Oude Rijkswerf Willemsoord gaat per 31 december dicht. Hierdoor verdwijnen 150 banen.

De directie van Cendris maakte de sluiting woensdagavond officieel bekend, kort nadat het personeel tijdens een speciale bijeenkomst was geïnformeerd. Voor de vaste medewerkers zal collectief ontslag worden aangevraagd. Met de vakbonden wordt gesproken over een sociaal plan.

Cendris houdt zich onder meer namens opdrachtgevers bezig met verkoopcampagnes. Medewerkers benaderen telefonisch consumenten om producten aan de man te brengen. Dat kan variëren van telefoonabonnementen tot zorgverzekeringen.

Dergelijke telefoontjes worden niet door iedereen gewaardeerd. Het bedrijf zegt veel last te hebben van het zogeheten Bel-me-niet-register. Daarin kun je aangeven dat je niet door een zogeheten callcenter lastig gevallen wil worden. Inmiddels hebben in ons land 5,2 miljoen mensen hun telefoonnummer in dit register laten opnemen.

Daarnaast treden belcentra op als klantenservice. Wie met een probleem of vraag een bedrijf opbelt, maakt grote kans een medewerk(st)er van Cendris aan de lijn te krijgen. Maar steeds meer mensen halen hun informatie van internet en hoeven dus niet meer te bellen.

Cendris zal het werk dat nu in Den Helder wordt gedaan onderbrengen bij de belcentra in Leeuwarden en Enschede. Het belcentrum van Groningen wordt ondergebracht bij dat van Leeuwarden.

De aangekondigde sluiting is voor de Helderse vestiging extra wrang, omdat het in 2003 en 2004 nog werd uitgeroepen tot de beste van ons land.

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.