Ford Fiesta ST: en dat is drie
Ford stelt de tweede generatie Fiesta ST voor. Deze ‘hot hatch’ moet concurreren met auto’s als de Renault Clio RS en de Peugeot 208 GTi.
Net als zijn tegenstrevers is de Ford Fiesta ST voorzien van een 1,6-liter turbomotor. Deze uit de Focus afkomstige krachtbron is door de ingenieurs van Ford licht gekieteld en levert nu 134 kW.
De wielophanging, de stuurinrichting en de remmen zijn aangepast voor een optimaal weggedrag. De aanpassingen resulteren onder meer in een sprint van 0 naar 100 km/uur in 6,9 seconden en een topsnelheid van 220 km/uur.
Het dynamische rijgedrag is voor een groot deel te danken aan het ingenieuze eTVC-systeem, dat in bochten het binnenste voorwiel afremt om de wegligging te verbeteren en onderstuur te beperken, zonder de snelheid van de auto te beïnvloeden.
De nieuwe Ford Fiesta ST is er in twee uitvoeringen. De ST-1 is standaard uitgerust met onder meer airconditioning, het Sync-connectiviteitssysteem, een audiosysteem met USB-aansluiting en elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels en kost minimaal 25.495 euro en. De ST-2 kost 26.745 euro en is daarvoor extra uitgerust met gedeeltelijk lederen bekleding, automatische airconditioning, een Sony-audiosysteem met premium speakers en verwarmbare voorstoelen.