Derde plaats tijdens eerste WK

Zeilend team Simonis Voogd nabij Malmö op de FarEast 28R.© foto Lasse Eklöf

Tanja Koopen
Enkhuizen

Dat zijn ontwerp kwaliteit had kon hij wel afmeten uit de vele positieve reacties over de hele wereld. Dat Enkhuizer Maarten Voogd met zijn team Simonis Voogd Sailing Team zelf derde werd op het eerste WK van ’zijn’ FarEast 28R in het Zweedse Malmö ziet hij als de kroon op zijn werk.

Simonis Voogd Design, het internationaal ontwerpbureau van zeil- en motorjachten van Maarten Voogd, heeft al heel wat ontwerpen op zijn naam staan.

Maar geen zo succesvol als de eenheidsklasse FarEast 28. De 8,55 meter lange snelle wedstrijdboot uit Enkhuizen werd eind 2014 gebouwd en is een officiële eenheidsklasse sinds november 2015, erkend door de Wereldzeilbond.

Iets waar de vijftigjarige Enkhuizer trots op is. ,,Er worden niet zo heel veel erkend door de Wereldzeilbond. Wij doen zo’n tien projecten per jaar. We hebben wel op nationaal niveau successen geboekt, maar dit is de eerste eenheidsklasse die internationaal erkend is. Er zijn inmiddels 300 boten gebouwd in China, een unieke prestatie. Een goede succesvolle eenheidsklasse ontwerpen is heel lastig. Er is veel concurrentie.’’

Ervaring

Dus mocht de ontwerper, met zijn vaste uit allemaal botenmensen bestaande team Simonis Voogd, niet ontbreken op het eerste WK FarEast 28, dat afgelopen week in Malmö werd gezeild. Sowieso een fantastische ervaring voor de Enkhuizer. Dat hij één van de 25 internationale deelnemers was, vond Voogd al heel wat. Dat hij ook nog in de top drie zou eindigen, had hij niet verwacht.

,,Het was een week lang mooi zeilweer: dan weer wind, dan geen wind, dan weinig wind. Dus je zeilt op verschillende manieren.’’

Amateurs

Over vier dagen werden elf wedstrijden gezeild. Hoewel het uit vijf man, voornamelijk Enkhuizers, bestaand team amateurs is, zeilen ze al jarenlang samen. ,,We dachten: we gaan er heen zonder hoop. We varen niet veel wedstrijden. In Zweden hebben ze een behoorlijke vloot, die maken elkaar sterker. Maar de eerste Tune Up wonnen we, dan kijk je er meteen anders tegenaan.’’

Voor de winst gingen ze niet. ,,De hoofdprijs was een FarEast 28, dat moet je als betrokkene niet willen. We zijn perfect blij met onze derde positie en als prijs een Optimist. Het is ook de meest eerlijke afspiegeling. Al snel was de top vier duidelijk zichtbaar.’’

De wedstrijdzeiler Martin Strandberg ging er met de winst vandoor, maar Voogd is geweldig trots op zijn eigen resultaat, én op het vertrouwen dat zoveel wedstrijdzeilers in zijn ontwerp stellen.

,,Ze zeilen toch met een boot van ons. En nog belangrijker: een in China gebouwde boot. Dat bewijst dat de vooroordelen tegen dit land niet terecht zijn.’’

Hij verklaart het succes van zijn ontwerp in de vraag die er is aan snelle wedstrijdzeilboten. ,,Zeilen is een sport, met de nadruk op het fysieke. Als je met deze boot gezeild hebt, zoals wij, ben je kapot. En hij is snel en gemakkelijk op te tuigen. Vandaag de dag is er minder behoefte aan zomaar een rondje te zeilen.’’

Hij is ook niet een beetje trots dat Lobke Berkhout in een FarEast bij de Womens International Matchracing in Malmö eerste werd.

Promoten

,,Wij proberen als ontwerpers zoveel mogelijk aanwezig te zijn om ons eigen product te promoten. Het is geweldig dat hij zo goed in de smaak valt, dat hij wereldwijd wordt verkocht: van China tot Chili, van Nieuw Zeeland tot Canada. Het is een trendsetter op het gebied van design, kwaliteit en prijs. Een pure wedstrijdzeilboot, met geheel uitgeklede kajuit, gericht op snelheid en ruimte. Spartaans ja, dat wel. We hebben twee jaar terug de 24 uurs van Medemblik gewonnen met ons team, dat ging net.’’

China

Volgend jaar is het tweede WK van de eenheidsklasse. In China dit keer. Voogd gaat ervan uit dat veel teams die kant op gaan. Zonder hun eigen boot, die moet daar gehuurd worden. ,,Maar dat mag niet uitmaken. Je neemt zelf je zeilen en lijnen mee.’’

En Simonis Voogd uit Enkhuizen is zeker weer van de partij.

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen