Sociale verfrissing

Ron Amesz

Je zit op je werk en je krijgt ineens een smsje met de test: met deze code kunt u bij de dichtstbijzijnde drankjesautomaat een flesje cola ophalen. U krijgt bovendien de groeten van Sonja.

Binnenkort is dit wellicht normaal op de werkvloer. Pepsi kondigde afgelopen week aan dat het frisdrankbedrijf is begonnen met het testen van een nieuw soort drankjesautomaat, een zogenaamde social vending machine. Natuurlijk kan deze machine ook wat je van een drankjesautomaat verwacht, je kunt er een blikje of flesje frisdrank kopen. Maar af en toe wens je een ander ook wel eens een verfrissing toe.

“A random act of refreshment” noemt Pepsi dit. Een willekeurige daad van verfrissing. Met deze nieuwe machine kun je een ander een drankje opsturen. Je kunt ook je persoonlijke videoboodschap achterlaten. Diegene krijgt dan een smsjes met daarin een code. Hiermee is het mogelijk om bij de dichtstbijzijnde Pepsi-automaat het drankje op te halen en de videoboodschap te bekijken.

Het touchscreen is de hoeksteen van de hypermoderne drankjesautomaat. Door een scherm te integreren in de automaat kunnen verschillende media gecombineerd worden met de machine. Op die manier maakt Pepsi het mogelijk om beeld en geluid in verband te brengen met een drankje. Bovendien is een touchscreen makkelijk te bedienen.

Met de social vending machine probeert Pepsi haar merk te verbinden met de vriendennetwerken van de consument.

Renée van der Nat

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.