'Gaslek' oorzaak explosie De Horn

'Gaslek' oorzaak explosie De Horn. Archieffoto

Redacteur Schagen
dirkshorn

Een gaatje in een afgedopte gasleiding van recreatiepark De Horn in Dirkshorn is de oorzaak van de explosie van een bungalow in de nacht van zondag 3 op maandag 4 maart.

Dat blijkt uit een forensisch onderzoek van de politie. Via dat gaatje kwam gas vrij op het terrein vlak naast huisje nummer 39. Het gas kwam vervolgens in de kruipruimte terecht. Die nacht was elke handeling waarbij een miniem vonkje ontstaat. zoals het openen van een koelkast of het bedienen van een tv, voldoende om de boel tot ontploffing te brengen. Bij de klap raakte het betreffende huisje volledig vernield, dat ernaast liep grote schade op.

Drie mensen moesten worden behandeld in het ziekenhuis en de kat des huizes kwam om het leven. Hoe het gaatje in de dop terecht kwam, en of sprake is van vandalisme, kan door de politie niet meer worden vast gesteld. De gasbuis en dop raakten te zwaar beschadigd voor nader onderzoek.

Meer nieuws uit NHD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.