Radiozender Focus 103 doet oude tijden herleven
Een icoon uit de jaren tachtig is terug. Radiostation Focus 103 uit Heiloo is sinds twee weken weer te beluisteren. Met dj’s van weleer, zoals René Verstraten en Marc Simons. En luisteraars hoeven niet meer te vrezen dat de zender, zoals vroeger, uit de lucht wordt geplukt: de uitzendingen gaan via internet, dus legaal.
Frans van der Meer (49), ook al zo’n vertrouwde naam uit de jaren tachtig, vertelt over de wederopstanding. ,,Bij radiostation Extra Gold maakten we uitzendingen over oude radioprogramma’s. Ik maakte een uur over Focus en het begon te kriebelen. Met Jos van Heerden, ook een ex-Focus-man, ben ik bij Extra Gold weggegaan. Toen heb ik op de Focus-website een oproep geplaatst of het leuk zou zijn weer wat met Focus te doen. Binnen een paar minuten had ik een reactie van oprichter Kees Winnips. Hij zei ’meteen doen, ik sponsor jullie’. Dat is nodig, want uitzenden kost geld. Aan Buma-rechten, het nieuws van Novum elk uur en andere kosten ben je zo 200 tot 300 euro per maand kwijt.’’
Het gebeurde spontaan. Van der Meer had nog wat apparatuur en richtte een studio in op zijn slaapkamer in zijn huis in Alkmaar. Het is even manoeuvreren langs het bed en het nachtkastje en de draden lopen nog door het trappenhuis, maar Focus is weer in de lucht. ,,Onze dj’s wonen nu door het hele land. Ze sturen hun programma’s via internet op. Ik zet ze dan in de computer op een rijtje.’’
De Focus-dj’s roepen het sfeertje van vroeger op, met de oorspronkelijke jingles, de ontspannen presentatie en de grappen van René Verstraten. ,,En we gaan wat doen met de oude reclames. Sommige waren zo goed, die werden overal meegezongen.’’
Focus heeft nu nog vrij veel non-stop, maar gaat steeds meer gepresenteerde radio maken. ,,We begonnen met een paar uur op zaterdag, daarna in de rest van het weekeinde en nu ook door de week een paar uur per dag.’’ Nu al heeft Focus 20.000 logins per week, zegt Van der Meer. ,,Maar weet je hoe groot Focus vroeger was? We hebben er destijds officieel onderzoek naar laten doen: 350.000 luisteraars per dag.’’
Hij omschrijft de muziek van Focus als ’mainstream’, met vooral hits uit de periode 1965 tot nu. ,, En de vergeten singles, de ’o-ja’-plaatjes. Het moet wel aansluiten bij de muziek die we in de jaren tachtig draaiden.’’
Focus probeert inkomsten te genereren uit giften, sponsors en reclame op de website. Van der Meer zet daarvoor zijn bedrijfje ID-promotions in. ,,De actieve mensen betalen bovendien contributie aan Focus. Je hebt er toch ook veel lol van?’’
Focus zendt uit via internet, www.focus103.nl en is bezig op Tune-in te komen, een bekende app voor de smartphone. Wie handig is kan in de app nu al luisteren via de ’custom’ URL http://live.focus103.nl:8444.