Nieuw jaar, oude schuld

Ed Brouwer

De dure decembermaand hebben we ook weer overleefd. Sinterklaas en kerstmis hakken er in, om nog te zwijgen over alle jaarrekeningen die uitgerekend in december komen. Het geld vliegt je portemonnee uit.

En nu is er dan de ontnuchtering. Maandag 4 januari, het gewone leven begint weer. Nog 363 dagen om er iets moois van te maken. Toch zit een frisse start er niet voor iedereen in. Menigeen sleept een oude schuld mee het nieuwe jaar in. 2,3 miljoen huishoudens kampen met betalingsachterstanden. 2,3 miljoen keer een persoonlijk drama.

Want als uit onderzoek van het Nibud blijkt dat goed omgaan met geld gelukkig maakt, dan moet het omgekeerde ook waar zijn: niet goed omgaan met geld maakt ongelukkig. Het vreet aan je.

Hoe doorbreek je de neerwaartse spiraal van opstapelende schulden? Daarvoor moet je de kracht vinden om jezelf aan je haren uit het moeras te trekken. Jezelf en je dierbaren misschien lange tijd van alles ontzeggen. Jezelf misschien een schop onder je kont geven. De schade in volle omvang in beeld krijgen en alles op alles zetten om die schade te beperken, om jezelf zo licht aan het eind van de tunnel te gunnen.

Hoe? Door bedrijven of instanties die nog geld krijgen te benaderen, eerlijk uitleggen en vragen om een betalingsregeling. Vaak is daartoe bereidheid als je hen van je serieuze bedoelingen kunt overtuigen. En anders? Hulp zoeken van een degelijke financiele zorgverlener, van de gemeente of anderen. Het Nibud bijvoorbeeld, dat heeft er speciaal een website voor opgetuigd: www.zelfjeschuldenregelen.nl.

Niettemin is het moeilijk, pijnlijk en soms gewoonweg ondoenlijk, dat is waar. Maar als het lukt, dwingt dat groot respect af. Hulp is er genoeg, alleen moeten mensen wel geholpen wíllen worden. Dat betekent dat je je uiterste best moet doen om hulpverleners in staat te stellen jou de helpende hand toe te steken.

Recent had ik contact met een gezin dat nagenoeg bezweek onder de deurwaarders en loonbeslagen. Ik bracht hen in contact met zo’n degelijke financiële zorgverlener. Die deed haar best alle benodigde informatie boven water te krijgen. Maar het lukte niet, telkens nieuwe uitvluchten. ’Niemand helpt’, mailde het gezin mij vervolgens teleurgesteld. Best triest. Ik wens hen en anderen in hetzelfde schuitje dit jaar veel kracht.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.