Luchthaven (Schiphol) als een McDrive

De ronde terminal van de toekomst.

Frans van den Berg
Schiphol

Zoals de McDrive een revolutie betekende voor het eten, zo moet de iPort in de toekomst vliegtuigen sneller en efficiënter afhandelen. Misschien over enkele jaren al op Schiphol.

Een toestel komt na de landing over een taxibaan aangereden naar de nieuwe terminal. Daar neemt een hovercraftvoertuig het toestel over en parkeert die met de zijkant tegen de terminal. Passagiers stappen zowel aan de voor als de achterkant uit, waardoor het uitstappen veel sneller gaat. Daarna volgt het schoonmaken, bevoorraden, bagage wordt van en aan boord gebracht, kerosine wordt getankt en nieuwe passagiers gaan aan boord. Na 40 minuten vertrekt het toestel weer.

Dat is snel. Het meest revolutionaire zit in het ontwerp van de terminal. Niet langer een pier met overal gates waar de toestellen al die tijd staan. De terminal van de toekomst is rond. De buitenste schijf met de gates en het platform met daarop de vliegtuigen draaien namelijk rond. Het ziet eruit als een tandwiel, met daaraan plek voor zeven toestellen. ,,Door het platform op water te maken, kan het makkelijker ronddraaien’’, legt Coen Siezinga van The Grounds uit.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.