Bos bloemen van 'Tante Pos' na late rouwpost

Bij het versturen van rouwpost gaat soms iets mis, merkte de Alkmaarse familie Dekker. Jaap Dekkers vrouw overleed 14 augustus. Een deel van de honderd circulaires kwam niet of te laat aan. Zaterdagmorgen belde TNT Post aan met bloemen en excuses. ,,Al kun je zoiets nooit helemaal goed maken'', aldus zegsvrouw Suzan Demirhan.

Afgelopen week meldt dochter Esther zich bij de ombudsredactie. Ze vertelt ons dat meerdere mensen geen rouwcirculaire hadden gekregen of dat deze te laat waren aangekomen. ,,Het ging zelfs om naaste buren'', zegt Esther boos. Om hoeveel mensen het gaat, is niet duidelijk. ,,Zeker acht'', meldt ze, ,,nog afgezien van de mensen van wie we het niet weten.''

Op 23 augustus beklaagt Esther Dekker zich bij TNT Klantenservice. Daar wordt haar gevraagd naar een barcode. Die code staat normaliter op de bon, die de familie krijgt bij de blauwe verzamelenveloppen waarin de circulaires op de post moeten. De circulaires zijn 15 augustus op de post gegaan, maar de bon is in de consternatie na het overlijden zoekgeraakt. Zonder bon kan Klantenservice echter niets doen met de klacht.

Verontwaardigd meldt Dekker zich bij de ombudsredactie. ,,Ik zou terugbellen als we de barcode zouden hebben gevonden'', zegt ze. ,,Maar daar staat je hoofd toch niet naar in zo'n periode?'' Wij nemen contact op met Suzan Demirhan van TNT Post. Ze bevestigt dat de barcode van vitaal belang is om te zien waar fouten zijn gemaakt.

Overleg met de familie maakt duidelijk dat de grote blauwe enveloppen iets te vol waren. Ze pasten niet door de gleuf van de brievenbus, reden waarom een tante een aantal enveloppen los postte. ,,En dan gaat het fout'', zegt Demirhan. ,,We hebben niet voor niets die blauwe enveloppen. Die krijgen prioriteit. Er kunnen er veertig in.''

Omdat de familie honderd enveloppen heeft verstuurd, moeten er rond de twintig los zijn verstuurd. ,,Die zie je niet meer terug in die berg post die we dagelijks behandelen'', licht Demirhan toe, ,,al halen we er nog wel een paar uit bij een grove sortering.'' Demirhan zegt dat TNT Post toch 'steken heeft laten vallen'. Vandaar de bloemen en de excuses. ,,Al kunnen we helaas de klok niet terugdraaien.'' ,,Excuses aanvaard!'', aldus Esther. ,,We waarderen dit bijzonder van TNT Post. Ook de ombudsredactie hartelijk dank voor de bemiddeling!''

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.